Weekly News

Är det någonsin försent att börja träna?


I takt med att vi blir äldre sker en rad förändringar i kroppen. Hos de flesta människor minskar muskelmassan från 40-årsåldern. Samtidigt minskar styrkan vilket gör att sådant som tidigare var lätt att göra nu kan vara tyngre.

Om du regelbundet tränar dina muskler kan du bättre bibehålla en bra fysisk funktion och orka med vardagssysslorna. Detta är en av många anledningar att börja eller fortsätta vara fysiskt aktiv. Även det sociala livet kan påverkas om man får svårt att ta sig ut. Ett rikt socialt liv är mycket viktigt för ett friskt och hälsosamt åldrande.

Det händer fantastiskt mycket i kroppen när du rör dig, inte bara i musklerna. Hundratals processer gör att fysisk aktivitet har en direkt effekt efter en rask promenad, en cykeltur eller att pass på gymmet. Vid regelbunden aktivitet över flera veckor och månader blir effekten ännu större. Dessutom minskar risk för olika livsstilssjukdomar, samtidigt som din livskvalitet, ditt stämningsläge och din ork förbättras. Lyckas du inte få till regelbunden träning ska du veta att de gånger du rör dig ändå har betydelse.

Du är aldrig för gammal för att bli starkare. Detta har visats forskningsstudier med personer upp till 96 års ålder. En vältränad 80-åring kan vara lika stark som en otränad 30-åring. Det är inte farligt att ta ut sig, svettas och få träningsvärk för att man är äldre. Även om du inte kan träna som du gjorde när du var i 20-årsåldern så kan du utmana dig på din egen nivå.

Genom att ha hälsosamma levnadsvanor kan du själv till stor del påverka din egen hälsa och bidra till ett mer hälsosamt åldrande. Människor i så kallade ”blå zoner” i olika delar av världen lever längre än genomsnittet och drabbas inte lika ofta av livsstilssjukdomar. Gemensamt för människor i de blå zonerna är mycket social interaktion och fysisk aktivitet, inte äta mer vad de gör av med och mat som till stor del är vegetarisk.

Det är vår uppfattning att fysisk aktivitet är en av de bästa sakerna du kan göra för att hålla dig pigg, orka mer och minska risken för ohälsa.

Dela artikeln

Journalist

Carl Johan Sundberg, professor och Jessica Norrbom, medicine doktor i medicin

Fler artiklar