Weekly News

Lisa Gunnarsson, Linkedin KOMPETENS

Din största tillgång


Redan när jag sökte mitt allra första jobb för alldeles för många år sedan sa man att det första jobbet – och kanske framför allt det första bra jobbet – kräver tre saker: 1) kontakter, 2) kontakter och 3) kontakter. Nu, en bra bit in i gigekonomin står det klart att våra kontaktytor bara kommer öka i betydelse. Vi går mot en tid av å ena sidan kortare kontraktstider men å andra sidan desto fler möjligheter.

När rörligheten i arbetslivet nu ökar i snabb takt, så blir kunskapen om hur man skapar trygghet genom att knyta, underhålla och använda sina kontakter desto mer avgörande, både för individers och företags framgång. Vi blir mer och mer våra egna plattformar och våra egna företag – även som anställda.

Ibland reduceras nätverkandets rykte till ytligt minglande och rundpratande utan större djup eller mening. Inget känns mer nedvärderande, särskilt om man tittar framåt. Framtidens nätverkande kommer att vara förmågan att i personliga möten och på distans, snabbt kunna skapa relationer och samtidigt förtydliga sin kompetens utan att det känns forcerat eller överdrivet. Det är så möjligheter skapas i dag och ännu mer så i morgon.

För många är nätverkande ungefär som pensionssparande. Det tar emot. Även om man vet att det gör skillnad en vacker dag, så känns den dagen ofta ganska långt borta. Men den krassa sanningen är att väl där är den dagen precis så vacker man lyckats göra den, under den tid som gått.

Mitt råd är att bygga in nätverkande beteende i vardagen på ett naturligt sätt. Det går alldeles utmärkt, utan större ansträngning. Här är tre enkla tips som jag själv försöker hålla i huvudet i min yrkesvardag:

1. Bjud in personer till ditt professionella nätverk på LinkedIn. Skriv ett trevligt standardmeddelande som du sedan kan anpassa till varje kontaktförfrågan. Det gör stor skillnad tidigt i en bekantskap. Vid varje ny kontakt får du ett rikare LinkedIn-flöde och därmed också en chans att lära dig ny kunskap som gör dig mer relevant i ditt nätverk.

2. Utnyttja den öppna informationens möjligheter och läs alltid på om personer som du är på väg att träffa. Nätverkande handlar mycket om att rikta uppmärksamhet mot personer du möter. Fokusera och var närvarande i stunden. Lägg bort mobil och andra störande medier. Ge personen du pratar med hela din uppmärksamhet.

3. Bestäm dig innan mötet för vad du vill lära dig av personen och eventuella frågor du vill ha besvarade. Men fundera också på vad du tror att du kan lära den du träffar så att mötet blir väl värt den andra personens tid också.

Om några år kommer vi förmodligen leva i en värld där vi växlar mellan fast anställning och eget företagande. I båda dessa världar är du bara så relevant som ditt nätverk är, som det dina referenser säger om dig och inte minst, som den kunskap du har med dig.

Lisa Gunnarsson,

Director Linkedin Nordics/Nordenchef

Dela artikeln

Journalist

Lisa Gunnarsson,

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor