Weekly News

Nellie Berntsson: Juniorhopp med egen reality show

Stjärnryttaren och influencern Nellie Berntsson har många järn i elden. Med dubbla karriärer har 17-åringen mer skinn på näsan än många och är just nu aktuell med ny reality show.

– Efter nian valde jag att hoppa av skolan för ridsporten och bloggen tog så mycket tid att jag inte kände att jag hann med att prestera på topp i skolan.

Juniortalangen Nellie Berntsson är ryttaren som gjort sig känd som bloggare och influencer i sociala medier under snart nio års tid. Dagarna i 17-åringens liv skiljer sig markant från hur de flesta 17-åringars vardag ser ut.
– Efter nian valde jag att hoppa av skolan för ridsporten och bloggen tog så mycket tid att jag inte kände att jag hann med att prestera på topp i skolan.

Förra året var Nellie aktuell för såväl nordiska- som europamästerskapen, men föll av olika skäl enligt egen utsago på mållinjen inför båda tävlingarna. Där emot presterade hon riktigt bra på Falsterbo Horse Show 2017. I dag har Nellie fyra hästar som hoppar på 1.30 respektive 1.40 meter. I skrivande stund har hon just sålt sin bästa häst och håller på att rida in sig på en ny, med vilken hon också kvalar in till årets upplaga av Falsterbo Horse Show. Hon beskriver sig som väldigt seriös inom ridsporten och har alltid försökt att som junior vara på den högsta nivån.
– Som ryttare är jag extremt dedikerad min häst i allt. Från morgonmys i boxen till träning. Jag är lyhörd och känner av om något inte känns okej. Jag vill se mig som en lugn men bestämd ryttare. Noggrann med beröm vid rätt tillfälle och massor med kärlek.

Vad gäller tävlingskarriären är 2018 lite av ett mellanår för Nellie, då hennes bästa häst Courage De Lux är ny och de behöver rida in sig tillsammans, vilket tar tid. Hon har anmält sig till SM i år i klasserna 1.35 och 1.40.
– 2018 blir ett mellanår för mig att lära känna Lux och göra starter på olika tävlingar för att se hur vi fungerar ihop i skarpt läge. Vi tränar vidare och går in i 2019 som ett hett ekipage.


Just nu är reality showen ”Nellie” som sänds på Via Free något som tar mycket tid och fokus i Nellies liv. Det blir intensiva dagar med löpande inspelning fram till juli. Första avsnittet släpptes den 24 maj och har blivit en digital succé.

Vad kan tittarna förvänta sig av serien?
– Den handlar om min vardag. Av min nya serie kommer många med förutfattade meningar få sig en knäpp på näsan. De kommer att mötas av en jordnära tonårstjej som sliter varje dag för att uppnå sina drömmar. Det kommer bli massa tårar, skratt och hemma hos Nellie.


Även om tiden är en faktor som ibland gör det svårt att vara framgångsrik inom två så vitt skilda områden som ridsport och sociala medier tycker Nellie att det är en bra kombination och är glad att hon slipper välja.

– Jag hatar ordet ”välja”. Varför ska man som ryttare och tjej behöva välja bort att jobba som offentlig influencer bara för man rider och tävlar? Det är en perfekt kombination: man får skit under naglarna med hästarna och är business woman på andra sidan. Som influencer har man ögonen på sig 24/7, medan man med hästarna helt kan slappna av. Jag vill lyfta fram ridsporten mer i mina sociala kanaler!

Vad gäller mål i livet har Nellie svårt att tänka långt framåt, men tror att mycket faller på plats när hon fyller arton i höst. Alternativen är att sälja av hästarna och rida andras hästar utomlands, eller att driva vidare verksamheten med egna hästar i Sverige. Trots att mycket fortfarande är öppet och oklart vet hon säkert att hon vill jobba vidare med hästarna. Mediekarriären är heller inget som hon planerar att lägga på hyllan – tvärtom.
– Jag känner mig extremt trygg framför kameran och skulle se det som ett naturligt steg att få jobba mer med TV efter så många år med blogg och sociala kanaler. Det är en stor dröm yrkesmässigt, avslutar Nellie. 

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor