Weekly News

Kompetensbristen är ett större hot än teknik
en KRÖNIKOR

Kompetensbristen är ett större hot än teknik
en

Kompetensbristen är ett större hot än teknik
en. Trots att vi ständigt hör att tekniken tar våra jobb är det paradoxalt nog större brist än någonsin på arbetskraft.

I Sverige finns för stunden 140 000 lediga jobb – en siffra som har fördubblats på fem år! Företagen hittar helt enkelt inte rätt personer att fylla platserna, vilket innebär att de inte kan expandera i den takt de önskar. 42 procent av svenska företag menar att de har svårt att rekrytera de nyckelpersoner de behöver.

I vissa sektorer är bristen på kompetens extrem. Om du exempelvis har en PhD i artificiell intelligens kan du utan vidare få lika hög lön som ett hockeyproffs i Kanada. Facebook har insett att deras behov av AI-utbildade inte kan täckas, utan har istället skapat en AI-lösning för att ta fram nya AI-lösningar. De testar 300 000 nya algoritmer i månaden, vilket innebär en ny var tionde sekund.

LÄS MER: Från Sverige till USA – traineeresan öppnade nya dörrar! 

Just denna experimentvilja att lösa rekryteringsdilemmat på alternativa sätt tror jag är viktig att odla. Svenska företag måste exempelvis bli ännu öppnare för att utnyttja tillfälliga problemlösare i ”gigekonomin”. Att tro att de bästa idéerna och teknologierna alltid finns innanför de egna väggarna är snudd på arrogant. I Sverige arbetar redan 28 procent av arbetskraften helt eller delvis som konsulter, frilansare eller tillfälligt anställda.

Ett annat sätt att få fler kandidater är att sluta välja bort individer som inte passar in i normen. Det är inte ovanligt att personer med ADHD, dyslexi och högfunktionell autism tidigt blir bortvalda i rekryteringsprocesser, men de kan ofta vara knivskarpa problemlösare med förmågan att tänka utanför boxen. Företag som SAP, Microsoft och Deloitte jobbar alla aktivt för att öka den neurologiska mångfalden.

Att omvärdera kvalifikationerna man efterfrågar hos arbetssökande är ett annat sätt att öka talangpoolen. Google har tröttnat på auktoritativa chefer som tar åt sig äran vid framgång och skäller på medarbetarna i motgång. Istället söker de folk med ”intellektuell ödmjukhet” – man får gärna ha en stark övertygelse, men man ska vara snabb att ompröva den och kunna byta åsikt. De vill ha anställda som tycker bättre om andras idéer än sina egna.

Peter Siljerud,

framtidsforskare och talare, Futurewise AB

Dela artikeln

Journalist

Peter Siljerud

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor