Weekly News

Liberalerna vill införa Euro senast 2022

Liberalerna med Jan Björklund i spetsen vill skrota det svenska valutasystemet. Senast 2022 ska Sverige gå med i EU:s bankunion och införa euro som nationell valuta, menar man. 

– Vi måste bestämma oss för om vi vil vara med eller reduceras till en stödmedlem på läktaren, säger Jan Björklund. 

Det är dags att skrota den svenska kronan, tycker Jan Björklund. Den nya tyska regeringen och landets nära samarbete med Frankrike innebär att EU-samarbetet kommer att växla upp och ta fart på allvar, menar han. 

Björklund refererar till den nya tyska koaltionsegering bestående av Angela Merkes kristdemokrater och socialdemokraterna som kommer styra Tyskland de kommande fyra åren. I en medlemsomröstning valde hela 78% av socialdemokraternas medlemmar att rösta för en koalitionsregering. 

Det tyska valet innebär en stabilitet för EU, menar många experter. Valresultatet innebär att Angela Merkel, som representerar det Kristdemokrateriska CDU, har haft kanslerämbetet sedan 2005. 

2003 var det nära att Sverige införde Euro som valuta. Under en folkomröstning den 14 september ställdes frågan "Anser du att Sverige ska införa euron som valuta?". 55% av de sju miljoner röstberättigade röstade nej. Då var Folkpartiet (nuvarande Liberalerna), Moderaterna, Socialdemokraterna och Kristdemokraterna stödde Ja-sidan medan Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet  drev Nej-frågan. 

Trots att Socialdemokraterna och Kristdemokraterna hade som officiell linje att rösta Ja, valde majoriteten av partiernas riksdagsledamöter att rösta nej när frågan togs upp i riksdagen. 

I dag inser Jan Björklund att Liberalerna är relativt ensamma om sin önskan. Men man vill ändå driva frågan framåt. 
– Vi anser att vi ska vara med, vilket vi är ganska ensamma om i Sverige, säger han. 


Dela artikeln

Journalist

Hans-Peter Öhman

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor