Weekly News

Medicon Village expanderar med 17 000 kvadratmeter möjligheter

Framgångssagan Medicon Village fortsätter. Denna science park som samlar forskare, innovatörer och entreprenörer har på sex år gått från 0 till att sysselsätta 1600 personer i medlemsorganisationerna på platsen som tillsammans bildar Medicon Village. 

Allt har gått med raketfart. Det började med 80 000 kvadratmeter forsknings- och kontorslokaler som Astra Zeneca lämnade efter sig och som 2011 köptes upp av Mats Paulssons stiftelse för forskning, innovation och samhällsbyggande. Året därpå drog verksamheten igång.

Idag är detta arbetsplatsen för 1600 personer och under 2019 kommer det nya hypermoderna kontorshuset i sex våningar stå klart. Huset kommer att bli den nya huvudbyggnaden i området med plats för 600 experter inom life science.

Den nya byggnaden kommer att binda samman och skapa naturliga mötesplatser för hela Medicon Village. Huset är en nödvändighet för att underlätta utveckling och expansion av Medicon Village befintliga och kommande medlemsföretag.


Anki Malmborg Hager, vd på SenzaGen


Att fram till dags dato befinna sig i denna omgivning har varit avgörande för flera företags utveckling. Ett exempel är SenzaGen, ett forskningsdrivet företag som utvecklar - enkelt förklarat - lösningar för att ersätta djurförsök och bidra till säkrare produkter.
– För oss har det varit viktigt att utöver kontor och egna lablokaler även få nära tillgång till exempelvis samarbetspartners, patentombud och infrastruktur som laboratorietjänster och laboratorieutrustning, säger Anki Malmborg Hager, vd på SenzaGen AB.

Hon menar att allt detta tillsammans skapar en trovärdighet till exempel vid kundbesök.
–Även något så elementärt, men ack så viktigt, är en bra adress och en bemannad växel, reception och mat i lunchrestaurangen. De senare är även ett professionellt sätt att ta emot och visa respekt för tillresande kunder. 


Fredrik Lindblad, vd för B!BB Instruments


Även Fredrik Lindblad, vd för B!BB Instruments som utvecklar biopsi-instrument för cancerdiagnostik, ser Medicon Village som ett självklart val för lokalisering.
– För oss kan det ha varit en fördel vid finansieringsdiskussioner då det blivit en kvalitetsstämpel att sitta just på Medicon Village, säger han.

Och han fortsätter.
– För oss som medicintekniskt utvecklingsbolag var det naturligt att ha huvudkontoret på denna plats. Det är här vi har vårt nätverk inom life science och vi delar mycket erfarenheter och ibland resurser med andra medtech- och läkemedelsbolag.



Kristina Blank, Ansvarig för strategisk HR på TFS


Det är en åsikt som han delar med konsultföretaget TFS som utför kliniska prövningar för sina kunder. 
– Den industri som vi jobbar med finns representerade här så det är helt naturligt, säger Alistair Bone, Executive Vice President Quality Assurance på TFS International AB.  Och tillägger att läget är väldigt representativt. Tillresande utländska kunder kan snabbt konstatera att TFS befinner sig i ”rätt” omgivning, vilket skapar en trovärdighet.

Och TFS är här för att stanna.
– När det nya kontorshuset står färdigt kommer vi att vara de allra första som flyttar in, säger Kristina Blank, ansvarig för strategisk HR på TFS.

Hon nämner betydelsen av formella och informella nätverk som finns eller uppstår mellan till exempel chefer på medlemsföretag som träffas. 
– Möten som skapar mervärden och affärer.

Att vara etablerad på denna plats hjälper TFS att attrahera och behålla kompetent personal. 
– Vi upplevs som en attraktiv arbetsgivare som kan erbjuda en massa saker som vi annars som ensamt företag inte kunnat göra, säger Kristina Blank.

Hur går det för företagen? TFS har cirka 80 anställda på Medicon Village, vilket gör dem till en av de största arbetsgivarna. Sedan 2014 har prisbelönta SenzaGen vuxit från en anställd till 15 vid slutet av 2017. Antalet pilotkunder som SenzaGen samarbetar med har samtidigt vuxit med hundratals procent.  B!BB blev under 2016 utvalt som årets Super Startup av ALMI/Veckans affärer. Bolaget har också nyligen listats på AktieTorget.






Dela artikeln

Journalist

Anders Edström Frejman

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor