Weekly News

5G – är på G

I sin nya roll på Ericsson vill Erik Josefsson att mobiljätten ska bana väg för den nya 5G-utvecklingen för industrin.

– Vi ska göra skillnad på riktigt.

“Vi är med och formar utvecklingen och tekniken och det ska vi vara otroligt stolta över”

En blandning av tur, talang och timing har gjort att Erik Josefsson är där han är i dag. Det och en stor portion av positiv attityd och att proaktivt driva framåt, enligt honom själv.
– Det som andra ser som omöjligt ser jag som en utmaning och möjlighet, helt enkelt.

I dag har Erik Josefsson ett globalt ansvar för Ericssons produktutveckling och erbjudande av kommunikationslösningar till industrin med personal. Främst i Europa och USA. När man frågar Erik vad han tror att han framför allt har bidragit med i sin senaste roll så finns det många faktorer.
– Jag vill inspirera andra att våga agera trots stora risker. Jag vill också att förändring ska drivas på med ett leende på läpparna och alltid vara en lagspelare med stort delegerande ledarskap utan traditionell hierarki.

Erik trycker också mycket på en strävan efter att ha en tydlig strategisk riktning och att samtidigt ha möjlighet att vara otroligt operativ vid behov.
– Det hjälper att ha en stor kulturell och internationell erfarenhet från USA, Asien och Europa där jag har studerat och arbetat i många olika roller. Att ta med den förmågan till Sverige kan i förlängningen göra det lättare att stänga affärer och partnerskap.

– Jag vill visa att Ericsson kan göra skillnad på riktigt. Det kan vara allt från på individnivå till att få andra att ständigt växa globalt genom att driva stora tekniklyft.

Målet med Eriks nuvarande position är glasklart. Han vill att Ericsson ska bli nummer ett för industriell trådlös uppkoppling.
– Och att vi på riktigt skapar ett ekosystem av maskiner, applikationer och systemintegratörer som kan driva industriella tekniska utvecklingen till nästa nivå. Detta med hjälp av 5G, IoT och AI. Målet på kort sikt är vår närvaro på Hannover Messe, där vi får visa hur trådlös kommunikation med 4G och snart 5G enkelt kan hjälpa industrin.

Det råder inget tvivel om att Ericsson är drivande i 5G-utvecklingen.

Teknikskiftet till 5G beräknas ske på stor skala runt 2020. 2023 kommer mer än 40 procent av världens befolkning att ha täckning av 5G, menar Erik.
– Ericsson har 5G-samarbeten med cirka 20 industripartners och 45 universitet och institut. Då kan du också lägga till samarbeten eller kontraktavtal med ytterligare 40 operatörer runt om i världen.

Industri 4.0 innebär snabbhet, kapacitet, stabilitet och säkerhet. Här har Ericsson en fantastisk digitaliseringsresa att göra tillsammans med de stora produktionsbolagen, menar Erik Josefsson.
– Ericsson 5G är en del av detta - ett trådlöst stort ekosystem som håller på att utvecklas inom Industri 4.0.

5G Industri 4.0 innebär en unik möjlighet att få vara med och driva den femte generationens kommunikation, samtidigt som den fjärde industriella revolutionen händer, menar Erik.
– Det är en perfekt digitaliseringsstorm inom industrin just nu som man bara får en chans i livet att rida på. Då gäller att fånga den vågen. Jag har ett otroligt inspirerande jobb, just för att jag får arbeta med världens ledande industribolag, deras kunder och med att bygga framtidens kommunikation och tjänster.

Ericsson har också ett stort ansvar som bolag, menar Erik. Bland annat eftersom de också driver den ledande standardiseringen och är i framkant att definiera vad 5G är för resten av världen.
– Vi är med och formar utvecklingen och tekniken och det ska vi vara otroligt stolta över. Vi banar väg för kommande generationers kommunikation.

Om Erik får välja hur hans liv ser ut om tio år på det personliga planet så bor han gärna vid en strand med bra vågsurf i Sydostasien och när sin dröm att driva affärsutveckling i Asia-Pacific.
– Ja, antingen det eller i en stuga i Småland nära familj och vänner och driver affärsutveckling både lokalt i Sverige som globalt.

När det kommer till just familjen så har hans pappa och farfar alltid varit två av hans absolut största inspirationskällor.
– Båda har varit fantastiskt uppmuntrande under hela min uppväxt. Enkla tips som att vara trygg i att bara göra så gott du kan. Ibland sägs det som ”Do your best and let God do the rest”, det vill säga inte ha tryggheten i prestationer utan i att man har ett mycket större värde än så.

Finns det någon personlig dröm som du vill uppfylla?
– Att besöka alla länder i världen. Jag följer appen Been, där man håller koll på vilka länder man har varit i. 

Fakta

Titel: Vice President & Head of Advanced Industries

Utbildning: Master i företagsekonomi på Göteborgs universitet, Singapore

Management University och City University of Hong Kong.

Ålder: 31

Familj: Bor med sin fru Ida på Kungsholmen i Stockholm.

Intressen: Stor passion för surfing, träning och resor.

Mål/motto: “Dream big, never give up and be thankful”. Stanna upp och var otroligt tacksam för där du är i dag, men ha alltid fokus på att jobba hårt och drömma stort.

Dela artikeln

Journalist

Fredrik Söderlund

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor