European Media Partner

Årets IT-kvinna brinner för jämställdhet och förändring

Carolin Solskär drivs av att göra skillnad och inspirerar på många olika sätt tech-branschen och framtidens arbetsplatser. Hon var en viktig katalysator i #metoo-rörelsen och 2019 utsågs hon till årets IT-kvinna. 

– Jag tror att en stor del i det är att jag har arbetat mycket med jämställdhetsfrågor. Nu börjar saker falla på plats och resultat av de saker man har arbetat med visas. Tajmingen var på min sida, säger Carolin.


Carolin Solskärs passion för nya utmaningar och entreprenörskap ledde henne till studier inom IT efter att i flera år ha arbetat som kock på sjön och dessutom korsat Atlanten nio gånger. Efter att ha tagit en dubbelexamen i data-systemvetenskap och företagsekonomi har hon arbetat på Microsoft och som innovationschef på Isabella Löwengrips startup-fabrik Nordin Tech House där hon slutade 2019. Den prestigefulla utmärkelsen som årets IT-kvinna följer efter tidigare finalplatser i Årets IT-tjej och Årets unga ledare. I dag arbetar Carolin på det omtalade scale-up cyber security bolaget Detectify.


När #metoo-rörelsen drog genom Sverige 2017 var Carolin en av initiativtagarna till de populära manifestationerna som anordnades. Jämställdhet, och att ena människor till att skapa förändring, är något som ligger Carolin varmt om hjärtat. 

– Man pratar ofta om Sverige som ett av världens mest jämställda länder. Tyvärr är det fortfarande så att vi har extremt få kvinnor i ledande positioner. Jämställdhet handlar om just makt och att det ska vara en jämn maktfördelning, menar Carolin. Det handlar inte bara om män; det handlar om mångfald för att ta sig framåt och utmana varandra.


Med sin entreprenörsådra har Carolin varit drivande i flera andra projekt, däribland ”Unipreneurs network” och “Create Squared” som uppmuntrar idéer hos unga.

– När jag studerade startade jag mitt första bolag. Jag hade aldrig tidigare sett mig själv som en entreprenör eller som någon som kunde komma på idéer, men helt plötsligt såg alla runt omkring mig som det vilket gjorde att jag också började göra det. Det var en väldigt fantastisk känsla som jag ville att fler skulle känna, berättar Carolin.


“Unipreneurs network” är en organisation där tanken är att studenter från olika universitet och utbildningar ska kunna få kontakt med varandra och starta bolag ihop. Arbetet med det gav Carolin idén om “Create Squared”, Sveriges största hackaton för studenter.

– Tanken där är att studenter från hela Sverige, med andra kunskaper och bakgrunder än en själv, under 72 timmar ska komma med affärsidéer och under de här timmarna ta dem och göra riktiga bolag av dem. Hela tanken med ”Create Squared” är att få unga människor att börja tänka som entreprenörer.


IT-branschen påverkas som många andra branscher av digitaliseringen, som Carolin ser som dess främsta utmaning, samt den nya generationens framfart på arbetsplatserna.

– Generation Z är uppvuxna med en smartphone i handen och har en helt annan syn på teknik än tidigare generationer. Det ställer nya krav på arbetsplatsen och på företagsledarna att leva upp till de krav som den här generationen har; att hålla sig uppdaterade och ha rätt sorts verktyg som är anpassade efter dem som ska arbeta med dem. Generation Z är också väldigt värderingsdrivna och ser ett företag som en förlängning av sig själv. För dem är det viktigt med ett bolag som har bra värderingar; att det är jämställt, att man bryr sig om mångfald och tar hand om sina medmänniskor och miljön. 


Carolin lyfter också vikten av att ta till var den unga kompetensen när det gäller förändringsarbete och utveckling. 

– Många bolag är rädda för de vet inte hur man ska göra det, och det är svårt. Jag jobbar själv med employer branding och hjälper större techbolag att nå ut till den yngre målgruppen. Man måste våga tänka utanför boxen och tänka nytt. Det gäller inte bara att hitta ett bra budskap, du måste vara på rätt plattformar med rätt budskap för att rätt personer ska höra det. Många tänker också att det är bara de unga vi ska få med oss och glömmer den äldre generationen. Just nu är vi fyra olika generationer på arbetsplatsen och alla ska få plats och frodas. Jag tror att framtidens arbetsplats måste vara anpassad för alla. Oavsett vilken generation man tillhör gillar man att jobba på olika sätt. Om företaget vill göra ett förändringsarbete måste man se till att de anställda är med på det och ser det som en möjlighet.

Fakta

Carolin driver tillsammans med Sandra Mobaraki från byggbranschen podcasten The Solskär & Mobaraki Show om tech- och byggindustrin med målet att dit uppmuntra fler unga.

Dela artikeln

Journalist

Julia Saaf

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor