European Media Partner

”Arrogant att tro att den bästa talangen bara finns i Sverige”

Spelbranschen i Sverige har en unik ställning i världen. Dess inflytande kommer att växa, även om det finns utmaningar, tror David Polfeldt, VD på Massive.

Det hade varit väldigt spännande att se en svensk investerare av det slag som danska Nordisk Film har förvandlats till.

Efter att ha utvecklat spel som Assassin’s Creed: Revelations, Far Cry 3 och Tom Clancy’s The Division råder det inga tvivel om att det Malmöbaserade företaget Massive är en jätte i branschen. Men, vägen dit var inte spikrak. Ibland så har framgångarna staplats på varandra, men emellanåt har det också varit en kamp mot klockan för att överleva. David Polfeldt, VD på Massive har jobbat med spel i snart 20 år och från insidan sett branschen förändras.
– Det första spelprojektet jag jobbade på producerades av endast två personer. Jag var pixel-grafiker och så var det en programmerare. Det går inte att jämföra den tiden med dagens gigantiska globala projekt, säger han.


Under sina år i branschen har han sett svensk spelindustri bli världsledande. En position som man inte får ta för given. Att utbilda kompetenta utvecklare är en viktig del av det.
– Jag tror att vi skulle kunna se en ännu positivare tillväxt om universiteten orkade vara mer agila. Branschen är ännu i sin linda, och i verkligheten behöver man ställa om sina metoder och teknologi-satsningar ungefär vartannat år. Universitetens långsamma processer för att ändra sina kursplaner leder till att studenternas kunskaper är omoderna redan när de tar examen tyvärr, säger David.


David lyfter fram mångfald bland utvecklare och internationell rekrytering som en framgångsfaktor.
– Vi siktar på att nå den globala publiken, och för att träffa rätt behöver vi ha ett team som representerar ett snitt av olika perspektiv. Den internationella rekryteringen är enbart positiv och den fortsätter att stärka vår position på världsmarknaden. Det är otroligt arrogant att tro att den bästa talangen bara skulle finnas i Sverige, säger David.

En utmaning för branschen är enligt honom också andelen utländska ägare av spelföretag.
– Det är i sig självt inget problem, men det gör att vinsterna exporteras och att vi inte återinvesterar regionalt i den mån vi annars hade kunnat. Det hade varit väldigt spännande att se en svensk investerare av det slag som danska Nordisk Film har förvandlats till, säger David.

2018 omsatte spelbranschen i Sverige hela 19,2 miljarder kronor, en ökning med 42 procent, enligt en färsk rapport från organisationen Dataspelsbranschen. Mycket pekar på att den kommer fortsätta utvecklas och att Sverige kan fortsätta leverera högklassiga spel, tror David.
– Vi har en unik ställning på världsmarknaden sedan många år tillbaka, och såvitt jag kan bedöma bubblar det av nya spännande startups som har potential att bli framtidens Massive, DICE eller Mojang, säger han.

Kommer Sverige kunna fortsätta ligga i framkant?
– Ja, det är jag övertygad om, avslutar David. 

Dela artikeln

Journalist

Jonatan Westerlind

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor