European Media Partner

Caroline Svedbom – född till smyckesdesigner


Det fanns aldrig någon tvekan kring vad Caroline ville jobba med när hon var liten. Hon visste att smycken var rätt karriär för henne – men visste inte att hon skulle bli en eftertraktad smyckesdesigner.

Text: Hans-Peter Öhman

Foto: Bognandi Photography

Jag hade aldrig klarat det, om jag inte varit passionerad för det här.

Caroline Svedbom är hjärnan bakom och ansiktet utåt för Caroline Svedbom Jewlery, en smyckesdesigner med förkärlek till färggranna kreationer med inspiration från Sydeuropa.

Som den fjärde generationen i en smyckesfamilj, visste Caroline att hon ville arbeta med smycken på något sätt.
– Redan när jag var ung hade jag ett starkt intresse för kristaller och smycken. Ett av mina tydligaste barndomsminnen kommer från när jag följer min pappa till jobbet. Han ville väl arbeta ostört och gav mig därför en box med glasstenar som jag kunde leka med. Jag lekte med stenarna och drömde mig bort till en framtid där jag arbetade med smycken. Det är så otroligt roligt. Pappa är min stora mentor. Han har lärt mig allt det tekniska och detaljarbetet, som har gjort att jag kan designa mina drömsmycken i dag. 

 

Sagt och gjort: Direkt när Caroline tog studenten började hon arbeta med smycken, och lärt sig hantverket längs vägens gång. Det var nämligen aldrig planen att hon skulle arbeta som smyckesdesigner.
– Jag har alltid drömt om att arbeta med smycken, och har varit ute i branschen och provat på många jobb. Från att sälja smycken, till att stå i butik och jobba som agent åt ett amerikanskt smyckesmärke.

Det var då, som agent åt ett märke som skapade färgglada kollektioner som hon insåg att svenska kunder älskar färgglada smycken, men priserna var för höga. Där och då växte en idé fram. Under en smyckesmässa i Paris träffade Caroline den grekiska designer Nikolas. Han ställde ut med sådana smycken– och Caroline övertygade honom om att skapa en klassisk skandinavisk kollektion till henne.
– Till en början ville jag bara sälja smyckena i min väns butik på Östermalm. Men kunderna älskade de härliga droppsmyckena. De sålde slut på några dagar. Då förstod jag att konceptet skulle fungera! Sex år senare finns smyckena i över 350 butiker. 

 Caroline har smyckesbranschen i blodet och har inte gått någon utbildning, men delar gärna med sig av sin kunskap till människor som vill gå samma väg som henne.
– Till en början är det viktigt att hitta passionen och drivkraften. Jag hade aldrig klarat det, om jag inte varit passionerad för det här. Sedan är det viktigt att tänka ekonomiskt, särskilt under de första åren. Jag sa upp mig från mina andra jobb först ett år efter att det började gå bra, berättar hon. 

– Sist av allt. Tro på det du gör. Om du älskar dina produkter, kommer dina leverantörer, anställda och kunder att tycka om det du gör, avslutar hon.

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor