European Media Partner

Cykelturismen blomstrar i Nordvästra Skåne

I juni invigs cykelleden Sydkustleden och tillsammans med Kattegattleden och Sydostleden skapas då en 90 mil sammanhängande cykelled. Längs leden kan man besöka vingårdar, gårdsbutiker och få en härlig upplevelse tillsammans med familjen eller kompisarna.

Att Kattegattleden 2018 utsågs till Europas bästa cykelled visar att vi satsat rätt, vilket känns mycket bra

Både viljan att upptäcka sina hemtrakter på cykel och cykelturism från andra länder har ökat markant de senaste åren samtidigt som utbudet av cykeltyper ökar med exempelvis elcyklar. I Familjen Helsingborg, destinationen i Nordvästra Skåne, har man länge satsat på att skapa lockande leder som kombinerar vacker utsikt med saker att göra längs vägen.
- Det började med Kattegattleden 2015, som knyter ihop Helsingborg och Göteborg, och efter det har intresset exploderat. Att Kattegattleden 2018 utsågs till Europas bästa cykelled visar att vi satsat rätt, vilket känns mycket bra, konstaterar Fanny Erlandsson som jobbar med näringslivs- och destinationsutveckling på Familjen Helsingborg.


Både nationella och internationella researrangörer visar stort intresse och skapar paketresor för cykelturister. Det som lockar med lederna kring Skåne är möjligheterna att besöka härliga gårdsbutiker, vingårdar och olika kulturella sevärdheter. Man kan även cykla längs med Hallandsåsen, på Ven eller kring sjöarna i Örkelljunga, eller följa kusten och stanna för ett bad på en av alla vackra stränder.
- Vi ser en ökning av färdigpaketerade resor, men kanske ännu mer av enskilda initiativ där en grupp planerar sin egen resa och utnyttjar möjligheterna som finns här att ta med cykeln på tågen. 


Med kombinationen tåg-cykel kan man täcka större områden och välja de sträckor man vill cykla.
- Det är verkligen ett kul sätt att umgås på som jag hoppas att fler ska upptäcka, avslutar Fanny Erlandsson.

Cykelturismen blomstrar i Nordvästra Skåne

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor