European Media Partner
Vilka är de mest populära arbetsgivarna 2018? Vi har listan! UTBILDNINGAR OCH KARRIÄR

De mest populära arbetsgivarna 2018

Vilka är de  mest populära arbetsgivarna 2018? Vi har listan! 

DS Smith

Den globala förpackningskoncernen DS Smith med säte i London är ett ”FTSE 100-företag” som finns i 37 länder och sysselsätter närmare 30 000 medarbetare. Kärnan i verksamheten är innovativa förpackningslösningar i wellpapp – ett miljösmart och fullt återvinningsbart material.

Koncernen hanterar också ett omfattande nätverk inom återvinning, samt framtagning av unika plastförpackningar för speciella ändamål. Allt grundat i en affärsmodell som Europas största återvinningsföretag med miljömässig hållbarhet som ledstjärna. Tillväxten är stark och koncernen har fördubblats de senaste fem åren.

Företaget har ett traineeprogram för unga akademiker som vill jobba i en framtidsbransch. Målet med traineeprogrammet är att ge deltagarna djup inblick i koncernens verksamhet. Programmet är tvåårigt och anordnas av den globala organisationen. Det är uppdelat på fyra rotationer - sexmånadersperioder då man är på företagets verksamhet i olika länder och utför kvalificerade uppgifter.

Rotationerna innebär allt från operativt arbete, där man lär sig flödet och värdekedjan, till att i nästa steg exempelvis handla om förbättringsarbete. Tanken är att man genom rotationerna ska få en bredd och efter programmets slut garanteras alla traineer en tjänst inom företaget, antingen som specialist eller framtida ledare. Intagning hålls en gång per år. Man söker traineer med bakgrund inom logistik, produktion, verksamhetsutveckling och försäljning. Kandidaterna är ofta civilekonomer eller civilingenjörer. I år pågår rekryteringsperioden innan sommaren och programmet startar den 1 oktober.



IKEA

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Detta går att applicera på såväl kunder som medarbetare. I Randstad Award, världens största employer branding undersökning, har IKEA utsetts till Sveriges attraktivaste arbetsgivare för tredje året i rad. När över 7 000 respondenter fått delge sin syn på framtida arbetsgivare hamnar IKEA på en topplacering. Undersökningen omfattar 25 länder. Respondenterna i de olika länderna rankar olika faktorer olika högt. Till exempel motiveras svenskar av ett intressant arbetsinnehåll och en trivsam arbetsmiljö, varpå dessa faktorer rankas högt i just vårt land.

På IKEA strävar man ständigt efter att skapa ett bättre företag, för kunder och medarbetare, och just dessa två faktorer är något som, inte överraskande, ständigt återkommer när man pratar om möbeljätten. Det som främst attraherade respondenterna i Randstads undersökning var att IKEA har tydlig ledning, trivsam arbetsmiljö och långsiktiga karriärmöjligheter.

Som en av Sveriges största arbetsgivare med över 13 500 anställda, med en ambitiös tillväxtagenda framåt behöver man anställa fler medarbetare. IKEA utlovar en trivsam arbetsmiljö, ansvar och spännande uppdrag redan tidigt i karriären för medarbetare som delar visionen om att skapa en bättre vardag för de många människorna.



Google

22 000 svenska studenter rankar varje år sin drömarbetsgivare i landets största studentundersökning FöretagsBarometern. När svenska studenter får välja framtida topparbetsgivare blir de utslagsgivande faktorerna innovation, balansen mellan arbete och fritid och ett högre syfte med bolagets verksamhet.

2018 kammar Google hem förstaplatsen på just dessa kriterier. Såväl ingenjörer, som ekonomer och IT-studenter rankade Google högst i Universum Globals undersökning. Employer branding har aldrig varit så viktigt som nu. Konkurrensen är hård om kompetensen och därför blir det allt viktigare att sticka ut som arbetsgivare för att lyckas knyta till sig talanger.

När Universum Global listar vilka som är de viktigaste faktorerna för att bli en attraktiv arbetsgivare hamnar värderingar, ledarskap, feedback, högre syfte och flexibilitet på topp. Medarbetarna vill dela företagets värderingar, ha högt i tak och känna att det är okej att diskutera exempelvis jämställdhet och mångfald. Ledarskapet som efterfrågas av studenterna i undersökningen är ett personligt och lyhört ledarskap med kontinuerlig feedback. Bland unga rankas även att arbeta med något som bidrar till ett högre syfte som jämlikhet, rättvisa, eller hållbarhet högt. Sist men inte minst är balans mellan hem och arbete är ett avgörande ämne för många. Google har lyckats definiera sig själva som en arbetsgivare där samtliga av dessa kriterier uppfylls. 


Dela artikeln

Journalist

Anna Bjärenäs

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor