European Media Partner

Det är dags för Sverige att ta efter lillebror

Lillebror Norge ligger före Sverige när det kommer till omställningen från fossildrivna till elektriskt laddade bilar. Detta har skett tack vare ekonomiska incitament från politiskt håll samt utvecklingen av laddinfrastruktur. Nu är det dags för Sverige att göra sig redo för tekniken. 

- I dag rullar 90 000 laddningsbara bilar på vägarna – och prognosen från Power Circle säger att antalet kommer vara 2,5 miljoner år 2030

50% av nybilsförsäljningen i Norge består av eldrivna bilar. Det finns flera anledningar till detta, bland annat förmåner och stödsystem som påskyndar utvecklingen från politiskt håll. Även teknikutvecklingen har varit en stor drivande faktor. Ett av företagen som drivit utvecklingen framåt i vårt grannland är ZAPTEC, ett innovativt teknologiföretag som har blivit marknadsledande inom smarta laddboxar för bland annat fastighetsbolag och bostadsrättföreningar.
– Anledningen till ZAPTECs starka framfart i Norge är bland annat vår unika och patenterade teknologi som innebär att vår lösning dynamiskt utnyttjar maximalt av den tillgängliga el-kapaciteten i fastigheten. Det gör vårt laddsystem upp till 60% mer effektivt jämfört med traditionella lösningar och ingen kostsam uppgradering av huvudsäkringen krävs säger Anna-Karin Andersen, VD på ZAPTEC Sweden

Nu kliver ni in på den svenska marknaden. Är Sverige redo för tekniken? 
– Sverige är mer än redo! Åtminstone kan vi se att behovet är stort och ökande. I dag rullar 90 000 laddningsbara bilar på vägarna – och prognosen från Power Circle säger att antalet kommer vara 2,5 miljoner år 2030, säger hon. 

Den dramatiska ökningen i efterfrågan på laddbara bilar kräver en fortsatt publik utbyggnad av laddningsstruktur, men framför allt en stark utbyggnad av laddmöjligheter på arbetsplatsen och i hemmet, förklarar Anna-Karin.
– 90% av laddningen av laddningsbara bilar sker antingen hemma eller på arbetsplatsen där bilen står parkerad en längre tid. Därför är de platserna mycket lämpliga för att utrustas med laddstationer, menar hon. 


De tre vanligaste myterna kring elbilar och laddning i Sverige

1. Befintlig elkapacitet i fastigheten räcker inte till för elbilsladdning

Många tror att det innebär en dyr uppgradering av elsystemet att sätta upp laddinfrastruktur i bostadsrättsföreningen eller på en företagsparkering. Om du investerar i ZAPTECs smarta laddboxar får du ut maximalt av den existerande kapaciteten i fastigheten och kan ladda många bilar utan att riskera att huvudsäkringen löser ut. 

2. Att ladda tar lång tid och kräver planering 

Idag står en genomsnittlig bil parkerad 23 timmar om dygnet. Det innebär att du har gott tom tid på dig att ladda bilen. Vanligast är att elbilen laddas på natten i anslutning till hemmet eller under dagen på jobbet. Det innebär snarare att du spar tid på att slippa åka omvägen till en mack och tanka.

3. Det går bra att ladda direkt från vanliga vägguttag. 

När du köper en elbil ingår det vanligtvis en laddkabel med vanlig stickkontakt. 

Vad många inte vet är den bara ska användas i nödfall. Vanliga eluttag kan inte leverera särskilt mycket ström och laddningen tar därför väldigt lång tid. Det innebär i sin tur en stor brandrisk eftersom vägguttaget inte klarar av belastningen av en så hög strömstyrka en lång tid. Därför är det viktigt med en riktig laddstation.


Fakta

Om ZAPTEC 

ZAPTEC är ett norskt innovativt teknologiföretag som har blivit marknadsledande inom elbilsladdsystem för bland annat fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar i Norge. Som ett led i bolagets internationella expansion etablerar de sig nu i Sverige. 

Det är dags för Sverige att ta efter lillebror

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor