European Media Partner

Det svenska spelundret letar ständigt nya talanger


Han är en av hjärnorna bakom Candy Crush Saga, ett av världens mest spelade spel. Men hur ser framtiden ut för den svenska spelindustrin, och vad krävs av den som vill jobba med att utveckla nya spel? Sebastian Knutsson, grundare och kreativ chef på King, vet.

Vad har du för bakgrund?

– Jag får väl kalla mig självlärd inom spelutveckling, med ekonomi som utbildningsbakgrund. När jag började jobba fanns inga spelutbildningar. Det som drev mig och mina kompisar var att vi älskade att spela och att pyssla med datorer. I dag jobbar jag till hälften med spelutveckling, bland annat på ett nytt spel. Den andra hälften av min tid handlar om att vara chef och driva bolaget framåt.

Hur ser du på branschens framtid?

– Spelindustrin mår bra, både i Sverige och utomlands. Det är ingen tillfällig grej att spela spel utan något som vi kommer att göra även i framtiden. Spelindustrin kommer att växa även de närmaste åren även om man kan se en viss konsolidering.

Var hittar ni talangerna?

– Någon formell utbildning behövs inte nödvändigtvis, men vi har givetvis ett nära samarbete med flera spelutbildningar, men även med andra universitet och högskolor. Ett problem vi har i dag är att vi inte hittar tillräckligt många talanger i Sverige. Det är viktigt att man brinner för att spela och för att utveckla spel. Som nyutexaminerad utvecklare eller grafisk designer är passionen helt avgörande.

Vad krävs det för att bli framgångsrik?

– Tidigare räckte det med ett kul spel och sedan lägga ut det och hoppas på att tillräckligt många skulle hitta det. I dag är kraven större. För att bli framgångsrik krävs förutom bra spel att man också satsar på marknadsföring samtidigt som spelet förnyas och utvecklas över tid.

Var hittar ni idéerna?

– Det gör våra kreativa team som är sammansatta av fler olika kompetenser. Som företag jobbar vi också mycket med att skapa kreativa miljöer och att uppmuntra våra medarbetare. Ett annat knep är att låta olika kompetenser jobba tillsammans.

Hur kommer spelen att utvecklas framöver?

– Det kommer hela tiden nya, mer avancerade telefoner och tekniska plattformar, men som vi ser det är det viktigare att se på och förstå hur man spelar. Vi tror spelande alltmer kommer att få en social funktion där man spelar tillsammans med varandra. Mobilspelen kommer också att bygga på berättelser som kan utvecklas och fördjupas.

Motsvarar dagens utbildningar era behov?

– Ja, det tycker jag. Vi har ett bra samarbete med PlaygroundSquad, Future Games och Game Assembly för att nämna några spelutbildningar, men också med flera andra högskolor.

Vad krävs för att vara konkurrenskraftig?

– Det viktigaste är att man brinner för att spela och för att utveckla spel. Som nyutexaminerad utvecklare eller grafisk designer är passionen helt avgörande. Men vi letar också efter människor som är duktiga på att skapa historier, skickliga på att göra analyser eller jobba med marknadsföring och ekonomi, för att ta några exempel.

Kan Sverige behålla sin tätposition?

– Ja, förutsatt att vi hittar talangerna och andra kompetenta medarbetare. Det är där vi har vår största utmaning i dag. Ett stort antal av våra medarbetare i Stockholms- och i Malmöstudion kommer inte från Sverige. Text: Martin Westholm

Dela artikeln

Journalist

Martin Westholm

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor