European Media Partner

DreamHack – från skolmatsal till världsevent


DreamHack har under 1990- och 2000-talet utvecklats till en av världens största festivaler för esport, digital livsstil och rollspel. Festivalen som går av stapeln två gånger om året, sommar och vinter, har en unik plats i den svenska och nordiska esportsvärlden.

Detta kommer att bli vår största festival någonsin, med över 80 timmars BYOC

2019 firar DreamHack 25 år – det firar man genom att flytta ”hem” DreamHack Winter till Jönköping, staden där eventet blev känt för hela världen.

Det hela började med att några vänner samlades i en skolmatsal helt utan internetuppkoppling, för att spela sina favoritdatorspel mot varandra. Kenny Eklund och Martin Öjes samlade sina närmaste vänner i skolmatsalen i Malung. Målet var då att en dag kunna fylla matsalens 70 platser. Ingen av dem kunde veta att de senare skulle inneha Guiness rekordbok-noteringen för världens största datorevent, med tiotusentals spelare och fans från hela världen.


Matsalen i Malung blev snabbt för trång. Två år efter starten hade man inte längre plats för alla besökare – det var dags att hitta en ny hemmaplan.
– Vi insåg att vi hade skapat någonting som lockar människor, någonting helt nytt. Vi hade inte gränser i den åldern, vi bara körde på. Vilken är den största lokalen i regionen? Stora mässan i Borlänge, sa Martin Öjes till SVT.

Eventet flyttade till in till Arena Kupolen 1997 och lockade 800 spelare som kopplade upp sina datorer i köpcentrets mässhall. Året efter kunde arrangörerna leende konstatera att arrangemanget drog lika mycket ström som Borlänge Centrum. Men det var inte lika roligt 1999, när DreamHacks 2500 besökare lyckades kortsluta hela köpcentret, på grund av överbelastning.
– Det kunde egentligen ha slutat där. Arenan skulle stänga året därpå och bli till butiker, vi hade hur som helst nått maxkapaciteten på 2500 besökare. Vad som skiljde oss från alla andra var nog att vi var för dumma för att säga stopp när det blir jobbigt, utan var dumma nog att köra på, säger Martin Öjes till SVT.


DreamHack flyttade på nytt. 2001 flyttar man eventet till Elmiamässan i Jönköping – och fem år senare passerar eventet 10 000 besökare. Då, 2006 beslöt sig Martin och Kenny för att sälja eventet till dess nuvarande ägare.
– Vi hade hållt på i 15 år och hunnit bilda familj, så det var dags. När vi började sågs dataspel som någonting konstigt, men så är det inte längre. Alla spelar i dag. DreamHack har varit med och utbildat svenska folket om vad spelande och esport handlar om. Det kan jag vara väldigt stolt över, sa Martin Öjes till SVT.

Sedan dess har festivalen vuxit till en central och självklar del av esportsvärlden. En plats och ett event som lockar spelare och Fans i absoluta världsklass. Eventet har blivit så stort att TV-jätten MTG betalade 244 miljoner för att köpa upp verksamheten 2015.

I år går festivalen av stapeln den 29 november till den 1 december. För att fira festivalens 25-årsjubileum har arrangörerna lagt till en extra dag, där spelare kan ta med sina egna datorer och spela sina favoritspel mot varandra.
– Vi är glada över att officiellt få starta firandet av DreamHacks 25-årsjubileum, med några av våra närmaste fans och supportar på DreamHack Winter, säger Marcus Lindmark CEO på DreamHack i ett pressmeddelande.

– Detta kommer att bli vår största festival någonsin, med över 80 timmars BYOC (Bring your own Computer reds.anm). Eventet kommer även att innehålla livemusik från metalband med kvinnliga frontfigurer – och fansen kommer att få uppleva Sveriges största spelutställning. Med många av festliga evenemang och jubileer planerade, kommer detta verkligen att bli ett event man inte får missa, säger han.

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor