European Media Partner

Elon Musk förändrar världen ett steg i taget 


Han är superentreprenören, miljardären och företagsledaren som verkar ha övernaturliga krafter. Elon Musk behöver ingen sömn, ingen mat: Han verkar få energi och näring av de idéer som en dag i taget revolutionerar samhället vi lever i. Men där andra företagare drivs av en längtan efter pengar och framgång, verkar Elon Musks drivkraft vara att göra världen lite bättre och mycket mer hållbar.

”Jag försöker inte vara en räddare i nöden. Jag vill bara tänka på framtiden utan att bli ledsen

– Mitt vardagsjobb innebär att jag driver ett rymdtransportföretag som heter SpaceX. Vid sidan om det är jag styrelseordförande i Tesla Motors och hjälper teamet med att utveckla affärs- och produktstrategierna, säger Elon Musk som det vore vilket jobb som helst.

Elon Reeve Musk föddes 1971 i Pretoria, Sydafrika med amerikanskt pass. När han var tio började han använda ett Commodore VID-20 för att lära sig dataprogrammering – två år senare sålde han sin egen kod ”Blastar” till tidningen PC. Där såddes fröet till en framgångssaga som inte på något sätt har stannat av sedan dess.

Plattformen för det imperium som Tesla och Space X skulle bli, började med plattformen Paypal som Elon utvecklade tillsammans med sex kompanjoner. Betalningstjänsten fick ett enormt genomslag och köptes 2002 av Ebay för 1,5 miljarder dollar.

Rymdresor för privatpersoner och solenergi genom takpannor är några av de produkter Elon har skapat eller utvecklar för fullt, men mest känt är bilföretaget Tesla, döpt efter fysikern och uppfinnaren Nikola Tesla.
Bilarna med det karaktäristiska T:et på fronten är banbrytande på många plan, men framförallt i eldriften och att bilarna är uppkopplade – och hur långt de har kommit i utvecklingen av den förarlösa bilen.

Med den första teslaprodukten, den högpresterande sportbilen Tesla Roadster i täten, har Tesla gjort en anmärkningsvärd resa, från statussymbol för människor med mycket pengar till att leverera prisvärda bilar för barnfamiljer: Tesla Model S och X samt Model 3. Detta var någonting Elon hade siktet inställt på redan 2006 när han skrev sin första MasterPlan.
– Många är nog inte medvetna om faktumet att våra långsiktiga planer är att utveckla ett brett utbud av modeller, inklusive prisvärda familjebilar, sa Elon Musk i ett blogginlägg 2008.

Drömmen blev verklighet med Teslamodellen Tesla 3, en rymlig familjebil med ett utgångspris på 35 000 USD.
– Det är vad Tesla handlar om (och anledningen till att jag finansierar företaget). Vi måste bort från den koldioxidbrännande bildindustrin, mot en ekonomi med fokus på elenergi. Jag tror att det är den primära, men inte enda hållbara lösningen på koldioxidproblemet.

Det är tydligt att miljö och hållbarhet är någonting som driver honom och utvecklingen av de produkter som han beblandar sig med. Det handlar inte bara om eldrivna och smarta bilar – utan också effektiv och prisvärd utvinning av solenergi, som gjordes genom dotterföretaget Solar City. Solcellsföretaget började som en egen aktör, men integrerades in i Tesla för ett år sedan. Solenergi i allmänhet och energilagring i synnerhet är någonting som Tesla brinner för, var det en självklarhet för Elon Musk att satsa på tekniken.

Det är tydligt att Elon Musk har många strängar på sin lyra, och många har ställt sig frågan om superentreprenören har tid för att sova. Elon Musk själv har berättat under en ”Reddit Ask Me Anything” att han sover sex timmar per natt i snitt, men att han ibland har sovit på golvet i Teslas Fabrik för att bättre kunna inspektera bilarna som rullar av det löpande bandet.

Vad är det som driver Elon Musk? Hur orkar man jonglera så många bollar i luften samtidigt.

Elon Musk svarar på frågorna som bara Elon Musk kan:
– ”Jag försöker inte vara en räddare i nöden. Jag vill bara tänka på framtiden utan att bli ledsen”. 

Dela artikeln

Journalist

Hans-Peter Öhman

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor