European Media Partner

En entreprenörs fall och revansch

Markus Skinnar gick från ung stjärnentreprenör till att sova på lagret. Idag är han Sveriges största gravstensleverentör, en idé han fick efter intensiva år i Kina. 

– Allt sedan jag läste Marco Polo som tolvåring har jag haft en fascination för Kina. För mig var det långt borta och mystiskt. Så när jag var drygt 20 år bestämde jag mig för att åka till Beijing och studera Kinesiska. Därefter började jag jobba som inköpare i Norra Kina för IKEA. 


Markus Skinnar


Det var en annan tid när Marcus Skinnar arbetade för IKEA. Då reste han runt i norra Kinas mest otillgängliga platser.

– Detta var innan internet var etablerat i Kina och man kunde färdas i dagar i flyg och bil för att ta sig till platser där det knappt fanns någon information att tillgå. Jag ägnade mina dagar åt att dricka sprit med fabriksägare och förhandla uppköp av olika typer av trämöbler, korgar och krukor för IKEA till priser som var en bråkdel av vad man kunde drömma om i dåtidens lågkostnadsregioner som Polen eller Södra Kina, berättar Skinnar och fortsätter;

– Det bästa med att leva och göra affärer i Kina var spänningen, kaoset, de snabba förändringarna och att ingenting någonsin är eller blir vad du tror.


När Skinnar reste runt lade han märke till att många av fabrikerna och de lokala hotellen hade granitgolv och granitbänkar. Någonting han visste var dyrt i Sverige.

– Jag tänkte då att det måste finnas en marknad och hoppade av IKEA för att starta ett handelskompani i Qingdao.


Det visade sig att Skinnar hade rätt. Granit och marmorexporten från Kina lönade sig.

– Efter något år så levererade vi sten till alla större projekt i Sverige, Södra länken, Kista Centrum, Kista Science Tower, Hammarby Sjöstad bland flera andra. Vi skeppade hundratals containers varje månad och öppnade kontor med inköpare och kvalitetsansvarig personal på flera platser i Kina.


Men sedan kom smällen. Den snabba resan gjorde att de inte lyckades hålla uppe kvaliteten och företaget fick stora problem.

– Jag hade börjat göra affärer med Italienska stenhandlare och de var minst sagt arga, så jag blev tvungen att lägga ner verksamheten och gick från 26-årig energifylld entreprenör till en ensam 30-åring med sin säng på lagret. Det vill säga ingen lägenhet, ingen bil och med enorma skulder. Där funderade jag över hur jag skulle kunna gräva mig ur detta förbannade hålet.


Skinnar menar att det för honom inte fanns någon återvändo då skulderna var för stora för att någonsin kunna arbeta av som anställd.

– Den enda utvägen taktes vara att gambla för att chansa på att få igen de enorma förlusterna. Så jag körde vidare med sten, men bestämde mig för att jag aldrig mer skulle ge mig in i byggnadsbranschen igen.

Skinnar ville göra någonting mer nischat, och skapa någonting riktigt bra.

– Jag bestämde mig för gravstenar som jag förvisso hade levererat till Sverige som halvfabrikat, alltså utan text, under många år men nu ville jag leverera allt inklusive text.


Skinnar berättar att gravstensbranschen i Sverige delade in marknaden och sköt över alla kostnader till de sörjande köparna. 

– Det var ett läge där ingen presenterade priser på gravstenarna utan det var bara bilder och  en, ’det kostar vad det kostar’-inställning. Därför var mitt första drag att skapa en katalog där det var samma priser oavsett vilken granitsort eller textmängd du önskade, berättar Skinnar och fortsätter;

– Jag startade en fabrik i Xiamen Kina med hjälp av mina gamla medarbetare från granit- och sten-tiden och vi började sälja genom begravningsbyråer i Sverige. Idag säljer vi över hela Sverige och Edsrus är faktiskt störst. Numera ligger en stor del av produktionen i Europa då kostnaden i Kina har passerat många Europeiska länder. Men av de 15 Kinesiska medarbeta jag hade 2007 så jobbar 12 stycken kvar och ett par av dem är mina närmsta vänner – så jag kommer aldrig att helt lägga ner den Kinesiska verksamheten oavsett vad som händer- Xiamen är min andra hemstad. Jag älskar människorna, maten och energin, berättar Skinnar avslutande.

Dela artikeln

Journalist

Julia Saaf

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor