Weekly News

Female Legends tar plats i en mansdominerad miljö

Det började som en Facebookgrupp för kvinnliga gamers. På tre år har Female Legends fått tusentals medlemmar och blivit en internationell plattform.

Vårt ultimata mål är att vi inte ska behöva finnas

Lillie Klefelt och Liza Lind träffades när de båda coachade under ett League of Legends-läger som organisationen Sweroc arrangerade våren 2016. De båda deltog i projektet Respect for Compete som var som ett träningsläger där man tränade esport och diskuterade normer och kultur. Lillie och Liza började prata om att vara kvinna i branschen, båda märkte hur tjejerna på lägret hade en tendens att inte ta för sig lika mycket som killarna.
– Vi såg att många tjejer automatiskt höll sig lite i bakgrunden och tog för givet att de inte var lika bra som killarna. Då sa vi ”fan, inte en generation till”. Vi kunde känna igen oss i tjejerna från när vi var yngre och vi kände att vi behövde göra något, säger Lillie.


Idén om att skapa ett community för kvinnor och personer som inte identifierar sig som män blev verklighet i oktober 2018, när facebookgruppen Female Legends startades.
– Vi startade sidan för att stärka kvinnor och icke-binära i gamingvärlden. Därför skapade vi en skyddad miljö där de kan känna att man inte behövde tänka på de rådande maskulinitetsnormerna, säger Lillie.

Redan samma vinter arrangerade Female Legends ett event på Dreamhack Winter. På så sätt växte gruppen, när fler fick upp ögonen för dem.
– Vi märkte att det vara många ensamma tjejer som inte riktigt vågade åka men om vi ordnade egna sovplatser och köpte platser ihop så var de intresserade. Så vi bestämde oss för att göra det, säger Lillie och fortsätter;

– Min första tanke var att det kändes lite överdrivet. Jag hade åkt på Dreamhack sedan jag var 15 år och hade aldrig upplevt några problem med att sova bland killarna. Men när berättelserna kom från tjejer som upplevt tråkiga saker i sovsalarna så insåg jag att detta är så mycket större än något personligt. Man behöver inte ha råkat ut för det själv, det räcker med att tro på det folk berättar och vara lyhörd för att man ska förstå.


Genom att ta utrymme på tävlingarna har gjort att allt fler tjejer tar plats och får självförtroende tillsammans med andra. Female Legends möts ofta av positiva tillrop och lyckönskningar av branschen men upplever samtidigt att när det väl kommer till kritan om att företagen ska vara med och bidra till ett inkluderande klimat, då backar de.

På tävlingar och event möts de av manliga gamers som frågar varför de exkluderar killar.
– De tycker att det är diskriminerande att de inte får vara med. De är inte vana vid att behöva lämna plats.

I dag har Female Legends växt och nått över 2 500 medlemmar. Gruppen annordnar läger, tävlingar och föreläsningar i skolor och drivs som ideell förening under Svenska esportsförbundet.
– Vi vet att det finns ett tabu kring esporten som vi vill få bort. Föräldrar till barn som lägger ner mycket tid och energi på att spela inser inte att det faktiskt är en aktivitet precis som andra sporter är. Vi möter ofta barn och unga som inte berättar om att de vunnit en match eller en turnering för sina föräldrar vid matbordet, eftersom de förväntar sig att inte bli tagna på allvar. Vi får ju inpräntad i oss att skärmtid är något farligt, säger Lillie.

När Female Legends startade 2016 var målet att skapa en plattform för tjejer inom esporten. I dag har organisationen växt och kvinnliga gamers utanför Sveriges gränser har tagit kontakt för att få vara med vilket i sin tur har sått ringar på vattnet till den internationella tävlingen Women’s esports League. Female Legends har fått kvitto på att de behövs och det slutgiltiga målet är nu tydligt.
– Vårt ultimata mål är att vi inte ska behöva finnas, säger Lillie Klefelt. 

Dela artikeln

Journalist

Filip Sandström Beijer

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor