European Media Partner

Filmeffekter – definitivt en framtidsbransch


För en person med passion för den digitala effektvärlden är steget inte långt till att själv medverka i en Hollywoodproduktion, och steget blir allt mindre i takt med branschens snabba utveckling.

Text: Ylva Sjönell

Foto: Courtesy of legendary TV/Netflix & IPL.

Det finns många som tycker att vi borde flytta närmare där jobben finns, men vi har bestämt oss för att stanna i Sverige och det fungerar alldeles utmärkt.

Få känner till att det på ett kontor i centrala Stockholm sitter 120 personer som är med och jobbar fram filmeffekterna i Star Wars, Jurassic World och i en massa TV-serier.
– Nej, vi är nog mer kända i Hollywood än här i Sverige, berättar Niklas Jacobson, medgrundare till företaget Important Looking Pirates, ILP.


Han startade företaget tillsammans med tre andra 2007, i en källarlokal i Stockholm, efter framgångsrika internationella karriärer inom effektskapande för film- och TV-produktioner. Företagets fokus är på visuella effekter och digitala animationer.
– Vi kände att vi ville flytta hem samtidigt som vi ville fortsätta göra alla de coola saker vi fått hålla på med utomlands. Vi startade då ILP med visionen att på sikt vara en av de världsledande företagen inom effekter för TV och film, en vision som nu med råge blivit verklighet. Vi har team som jobbar med många av de stora filmproduktionerna i Hollywood.

De har även en stor roll i skapandet av TV-serier och vann bland annat en Emmy för sina bidrag till HBO-serien Westworld.
– Vi har lagt ribban mycket högt när det gäller kvalitetsnivån, något som gör att vi ofta blir kontaktade för att göra svåra saker, knepiga scener i tv-serier och filmer, det är vår expertkompetens, berättar Alfred Lindahl, artist manager på ILP.


Den digitala effektbranschen har utvecklats mycket de senaste 10 – 15 åren, från att tidigare ha bestått av mest unga kreativa personer, ständigt på språng mot nya roliga uppdrag, till att nu vara en mer etablerad bransch med betydligt mer struktur och organisation.
– I dag har vi ett stort åldersspann bland våra anställda, många har familjer och ett privatliv som också måste få ta plats. Det har dock inte minskat passionen för det vi gör, vi jobbar bara lite annorlunda i dag, konstaterar Niklas Jacobson.

De lockar även medarbetare från världens alla hörn, cirka 32 procent av de anställda representerar 21 länder utanför Sverige.
– Det finns många som tycker att vi borde flytta närmare där jobben finns, men vi har bestämt oss för att stanna i Sverige och det fungerar alldeles utmärkt. Det betyder bara att vi måste utvecklas och bli lite bättre hela tiden, lite mer flexibla. Så länge filmskapare och TV-serieproducenter vill ha våra effekter kommer de fortsätta att komma till oss, fortsätter Niklas Jacobson.

Men för att kunna stanna i Sverige söker de ständigt efter nya kompetenta medarbetare då de fortsätter att växa som företag.
– Vi letar alltid efter nya talanger som brinner för det vi jobbar med. Det spelar det ingen roll om man är äldre och har andra erfarenheter eller kommer direkt från gymnasiet, om man har en relevant utbildning eller är självlärd - så länge man har passionen och drivet kan man verkligen gå långt i den här branschen, avslutar Alfred Lindahl.

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor