European Media Partner

Från sommelierutbildning till egen restaurang


En sommelierutbildning ger mer än kunskap kring hur man parar ihop mat och dryck. Fråga bara Kaveh och Amelia – utbildningen tog dem hela vägen till deras egen restaurang.

Text: Hans-Peter Öhman

Foto: Pressbild

Det är ett av de bästa besluten jag har tagit i mitt liv. Jag kom till utbildningen utan erfarenhet, men fick lära mig otroligt mycket.

R estaurangakademien grundades 1985, när fyra kockar, Björn Halling, Örjan Klein, Frank Hollingworth och Åke Håkansson bestämde sig för att skapa en gastronomisk mötesplats för restaurangbranschen – och förse den med hög kompetens genom sina utbildningar.

I dag erbjuder man kurser och utbildningar, både digitalt och på plats, i allt som hör restaurangvärlden till. Från värdet i hög service, till hur man parar ihop mat och vin på rätt sätt. Kaveh Sedigh Zaveh sökte sig till Restaurangakademien på grund av en livslång passion för mat.
– Jag kommer från en riktig krögarfamilj och växte i princip upp på restauranggolvet, bredvid grytorna. Redan från början insåg jag hur man kan sprida glädje till sina medmänniskor genom mat och dryck. När andra barn spelade Tv-spel efter skolan bakade jag bröd till min mamma.

Trots matintresset valde Kaveh att studera ekonomi. När hans kursare sökte sig till bankvärlden insåg han att det inte var rätt väg för honom att gå. Under en resa till Australien började han jobba i restaurangkök, och där väcktes passionen åter till liv.

När vännen Amelia Handal sökte sig till Restaurangakademiens YH-utbildning Internationell Sommelier gjorde han samma sak – och båda kom in.
– En del av mina kursare var där för att utveckla sitt vinintresse, men jag ville använda utbildningen på ett konkret sätt. Ett par år efter examen övertalade jag Amelia, som nu var sommelier på Maldiverna, och hennes bror Viktor att vi skulle starta upp vårt eget ställe.

Resultatet blev Chelas, en unik och autentisk restaurang som serverar originell mexikansk mat, med en varm och personlig service. Någonting som de har hämtat från sina uppväxter i USA och resor i världen.

Det går inte en dag utan att Amelia använder sig av de kunskaper hon förvärvade under utbildningen.
– Utbildningen förberedde mig för att ha en ledande roll i restaurangen, och gjorde mig dessutom väldigt detaljorienterad i alla aspekter som rör verksamheten. Från prissättning till hur vi lär upp vår personal samt parar ihop maten med härliga drycker, berättar hon.

När hon ombeds förklara vad som var bäst med utbildningen, svarar hon snabbt:
– Det är ett av de bästa besluten jag har tagit i mitt liv. Jag kom till utbildningen utan erfarenhet, men fick lära mig otroligt mycket. Genom den internationella certifieringen fick jag också möjlighet att arbeta utomlands. Jag ser tillbaka på min tid på Restaurangakademien och har bara lyckliga minnen!

– Hela skolan har en passionerad atmosfär runt sig, fyller Kaveh i. Föreläsarna är branschledande inom sina specialområden och älskar vad de gör. Det smittar av sig till oss studenter. Det var en härlig tid och jag rekommenderar verkligen utbildningen.

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor