European Media Partner

Golfens utveckling är digital och individanpassad

Jag tror att golfen måste titta på alternativa sätt för att göra den mer attraktiv för unga.

Det har varit några tuffa år för vissa golfklubbar med minskade medlemsantal, men Johan Thellmark, som är ny VD på Golfstore, är positiv inför framtiden och ser hur nya tekniker kan utveckla golfen för att passa även den så kallade ”mobil-generationen”.
– Det var ett ganska stort tapp i antalet golfare för 10 till 15 år sedan men de senaste åren har det stabiliserat sig och vi har till och med haft lite tillväxt i antalet golfare.

Golf är Sveriges största individuella idrott, men av antalet medlemmar är endast mindre än tio procent juniorer, det betyder under 22 år gamla.
– Det är en stor utmaning att få fler ungdomar att spela golf. Den nya generationen är van vid att allting går fort, men golf är ju en sport som tar tid, säger Johan Thellmark.


Han kallar generationen för ”mobil-generationen” och syftar på dels startsträckan, att få ett grönt kort, men även tiden det tar att spela 18-hål. Någonting som kräver ett tålamod som den nya generationen inte är vana vid. Samtidigt sker positiva utvecklingar. Bland annat blev golf klassat som skattefri friskvårdsförmån i början av 2018.
– Tidigare har det setts som en lyxsport, men att man i dag kan få friskvårdsbidrag från sina arbetsgivare förändrar en hel del. Det är bevisat att effekterna inte bara är avstressande, utan även positiva på folkhälsan genom motion, säger Johan Thellmark och fortsätter;

– Däremot behöver fler unga få upp ögonen för sporten och här pratas det om att införa kortare rundor, på kanske nio, eller till och med sex hål. Jag tror att golfen måste titta på alternativa sätt för att göra den mer attraktiv för unga.

LÄS MER: Tillbaks till rötterna - det här är linksgolf 

Den digitala utvecklingen når även sporten och i dag finns bland annat sensorer på golfklubbor som är kopplade till telefonen. På så vis kan golfaren se vilka delar hen har utvecklat eller behöver träna mer på.
– De yngre behöver se att det händer någonting, och det kan tekniken hjälpa med.

En annan trend inom sporten är dagens stora fokus på Custom Fitting. Det betyder att man anpassar utrustningen efter utövaren.
– Har man rätt utrustning spelar man bättre och har mer kul på golfbanan. 

Custom fitting blir speciellt användbart för de butiker som ligger i anslutning till golfklubbar. På så vis kan man testspela med utrustningen och se hur den känns. Det här gör Golfstore till en uppskattad butikskedja som etablerat sig i sex länder inom Europa med 300 butiker.
– De som arbetar i Golfstores butiker är specialister och utbildade golftränare. De hjälper dig med din sving och är då naturligtvis bäst på att hjälpa dig med din utrustning också. Alla våra butiker finns ute på golfbanorna med de positiva fördelarna som det ger, berättar Johan Thellmark avslutande.

Dela artikeln

Journalist

Amanda Sandström Beijer

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor