European Media Partner

Hon manar byggföretag att bli bäst på jämställdhet


I mars 2019 delas byggbranschens första jämställdhetspris ut. Initiativtagaren och grundaren av Jämställdhetsbygget, Ina Djurestål, har mött en positiv trend inom en bransch som är fylld av fördomar.

”Målet med priset är att uppnå förändring i branschen och gentemot branschen. Dels internt för att mota bort en machokultur, och externt för att få in fler kvinnor”

När Ina Djurestål för ett år sedan läste till ingenjör på KTH var hon intresserad av att söka sig till Byggbranschen, trots samhällets fördomar om att den har en stark machokultur.
– Det är ju en mansdominerad bransch och jag blev varnad för en machokultur. Men när jag besökte byggföretag på plats och träffade dem fick jag en helt annan bild. De ville prata om jämställdhet och det fanns ett stort engagemang hos dem att bli bättre, säger Ina Djurestål, produktingenjör på Skanska.


År 2015 uppmättes andelen kvinnor inom branschen vara under tio procent enligt Sveriges Byggindustrier, men regeringens målsättning är att minst 25 procent ska vara kvinnor år 2030.
– Det finns en bild av att ingen i byggbranschen bryr sig om jämställdhet, eller vill förändra hur det ser ut. Men det stämmer inte. Vi är många som vill förändra branschen, säger Ina Djurestål.

Företagsledare och chefer jobbade mot jämställdhetsmål och ville mota bort stämpeln för att kunna förändra hur branschen skulle se ut i framtiden. Med en bransch som står inför många utmaningar, blev Ina Djurståls initiativ Jämställdhetsbygget välkommet.
– Genom Jämställdhetsbygget skulle bilden av att ingenting görs kunna förändras, och jag ville uppmärksamma att byggföretag faktiskt vill förändra branschen. Det skulle göras mer med morot än med piska. Jag ville att de ska känna sig stolta då många redan lade ner ett otroligt jobb för att belysa problemen och ändra situationen, berättar Ina Djurestål.’

Ina skapade Jämställdhetsbygget, ett pris för dem som påvisar en satsning, förändring eller ett initiativ som leder till en mer jämställd byggbransch. Exempel på satsningar kan vara att ha startat ett kvinnligt nätverk eller att ha rekryterat flest kvinnor på ledande positioner, men det skulle även kunna vara det bästa startskottet på resan mot en mer jämställd verksamhet.
– Eftersom det är ett ideellt projekt skulle jag inte ha tid att göra det själv. Därför skrev jag i en grupp på Facebook för opinionsbildande unga kvinnor och berättade om mitt projekt. Jag sökte snarare engagemang än personer som var insatta i byggbranschen.

Ina kom i kontakt med Pauline Diurson Runfors, Emma Ophus och Helena Walentowicz, och berättar att det är någonting hon är väldigt glad över. De gjorde en strategi och träffade Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier, som var positiv och backade dem i projektet.
– Efter att ha träffat Catharina tog vi kontakt med Årets Bygge. Vi behövde sprida ordet för att få den uppmärksamhet som projektet krävde, och i höstas hörde de av sig. Nu har Jämställdhetsbygget blivit invalt som en del av agendan 2019.

Årets bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling och i mars 2019 kommer branschens första jämställdhetspris att ta plats på scenen i Cirkus i Stockholm tack vara Ina Djureståls pris Jämställdhetsbygget.
– Målet med initiativet är att få företag att tävla om att bli bäst på just jämställdhet, och då vi i år är en del av Årets Bygge, kommer vi nå ut till i princip hela Sveriges branschfolk.

Trots att det är prisets första år har de fått in flera anmälningar.
– Vi satte ihop en jury med både arbetsgivare och arbetstagare, då det är viktigt att förändringen kommer från båda hållen. Målet med priset är att uppnå förändring i branschen och gentemot branschen. Dels internt för att mota bort en machokultur, och externt för att få in fler kvinnor, säger Ina Djurestål och fortsätter;
– Man behöver prata om problemen och säkerställa att kvinnor har samma möjlighet att utvecklas som män har, så att de vill stanna kvar i branschen. Men det behöver även göras satsningar i skolor, där man visar upp vart branschen är på väg och vad som håller på att hända.

Ina är fast besluten om att förändringen håller på att ske och att hela branschen är i rörelse. Hon berättar att det i dag på många ställen finns en nolltolerans mot alla typer av trakasserier eller diskriminering, och att cheferna är tydliga med att man inte ska behöva tåla någonting och att man alltid har chefernas stöd.
– Jag var på ett bygge i höstas där jag träffade en chef som hade hittat en förnedrande teckning. Då kallade han in alla underentreprenörer på sitt kontor, var och en för sig. Alla fick gå en kurs i etik och moral för att lära sig hur man beter sig. De skulle även ta upp detta med respektive företagsledare och ta fram en plan på hur de ska jobba framåt för att säkerställa att detta inte sker igen, annars kunde de inte stanna kvar på bygget, berättar Ina Djurestål avslutande.



Fakta

Namn: Ina Djurestål

Ålder: 26

Bor: Sundbyberg

Aktuell: Initiativtagare till jämställdhetsbygget

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor