Weekly News

ID-kapningar ökar lavinartat

Problematiken med ID-kapningar ökar lavinartat, även bland företag. Att kapa ett företags identitet är ofta lättare än att kapa en privatpersons identitet, vilket gjort att allt fler cyberbrottslingar inriktar sig på lukrativa företagskapningar. 

Tydliga rutiner och att vara observant på notifieringar som berör förändringar i företaget är exempel på åtgärder som kan förebygga företagskapning.

– Dessvärre har brottslingarna som ägnar sig åt att kapa privatpersoners identitet i ökad utsträckning upptäckt hur enkelt det många gånger är att kapa ett helt företags identitet. Polisen har begränsade resurser för att utreda den här typen av brott, vilket gör det än viktigare för företag att se över sitt förebyggande skydd, säger PA Prabert, vice koncernchef på MySafety Group.

Hans tips till företag som vil skydda sig mot kapningar är att vara uppmärksamma när de får notifieringar om ändrade förhållanden i företaget. Eftersom problematiken med företagskapningar har ökat på senare år finns det en risk att företagets försäkringsskydd inte är tillräckligt uppdaterad. Var därför beredd att se över det.

– Formulera policys kring vilken information som får lämnas ut om företaget och var noggrann med att skydda den företagsinformation som finns i stöldbegärliga mobila enheter, exempelvis mobiltelefoner och läsplattor, säger PA Prabert.

ID-kapningar ökar lavinartat

Dela artikeln

Journalist

Annika Wihlborg

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor