European Media Partner
Genom en vetenskapligt baserad metod, som innebär kort tillagningstid och ett naturligt skapat vakuum, bevaras smak, textur och färg och färdigrätten smakar som om den just tillagats då den senare värms upp. INDUSTRI

Innovativt koncept för färdiglagad mat


Genom en vetenskapligt baserad metod, som innebär kort tillagningstid och ett naturligt skapat vakuum, bevaras smak, textur och färg och färdigrätten smakar som om den just tillagats då den senare värms upp.

Tack vare vakuumet får vi dessutom en lång hållbarhet.

Det är företaget Micvac som utvecklat metoden utifrån en önskan som företagets grundare, som var forskare på Chalmers, hade om att hitta ett system där musslor kunde erbjudas som färsk färdigmat i dagligvaruhandeln.

    – Han älskade musslor och önskade att fler kunde få njuta av dem. Men då musslor är känsliga och inte klarar att kokas för länge fungerade inte de vanliga metoderna att tillaga färdigmat. Han testade olika nya lösningar och kom då fram till den metod vi använder i dag, berättar VD Michael Bogdanski med ett leende.


Marknaden för färdiga maträtter som bara värms upp i mikron eller i ugnen ökar mycket snabbt.

    – I dag ser vi en tillväxt på 25 procent per år, mycket som en följd av den moderna livsstilen där tiden till att laga mat själv hemma blir allt mindre.


De allra flesta produkterna på marknaden i dag är tillverkade enligt den så kallade ”Cook & Chill” metoden, som säljs av stora kedjor som till exempel ICA, det vill säga att maten tillagas, monteras i ett tråg/form och sedan försluts. Problemet med den typen av tillagning är att efter cirka fem dagar i en kyldisk, eller i ett kylskåp hemma, så har kvaliteten försämrats och risken för bakterietillväxt har ökat så mycket att maten måste slängas.

    – Det leder i sin tur till ett allt större matsvinn i samhället då mer färska färdigrätter efterfrågas men inte alltid hinner ätas upp innan utgångsdatum passerats. Ibland tillsätts konserveringsmedel och/eller gas (modifierad atmosfär) och då kan hållbarheten förlängas.


Sättet våra livsmedel förpackas på är viktiga, särskilt när det kommer till hållbarhet, miljötänk och estetiskt utseende på produkten. Ökade krav har gjort att aktörer utvecklar förpackningar som är bättre för miljön. Som exempel har Tingstad utvecklat en kollektion med bägare och behållare som till 80 procent är tillverkade av förnyelsebara råvaror. BillerudKorsnärs följer samma exempel genom att tillverka förpackningslösningar som består av 100 procent rena och starka nyfibrer.


Den metod Micvacs grundare uppfann var att kombinera en snabb kokprocess med samtidig pastörisering och bildandet av vakuum, där tillagningen sker i tråget och förpackningen i sig blir en viktig del i processen. Under den korta tillagningsprocessen i mikrovågstunneln, cirka 6–8 minuter, bildas ånga som gör att maten tillagas snabbt samtidigt som den pastöriseras.

    – En ventil på förpackningens ovansida öppnas under tillverkningen och släpper ut ånga och syre ur förpackningen. När förpackningen kommer ur tunneln kyls den snabbt samtidigt som ångan kondenseras och skapar ett naturligt vakuum inne i förpackningen.


På det sättet bevaras vitaminer i grönsaker, smaken bibehålls samt textur och färg likaså.

    – Tack vare vakuumet får vi dessutom en lång hållbarhet, vilket betyder att en Micvac-förpackning kan hålla flera veckor i en kyldisk helt utan konserveringsmedel.


En stor fördel med den långa hållbarheten är att matsvinnet i samhället minskas, det är också ekonomiskt hållbart för både handlare och konsumenter. Den som producerar kan reducera salt i sitt recept och behöver inte använda några E-nummer eftersom alla smaker från råvarorna bevaras. Dessutom behövs inte konserveringsmedel tillsättas eftersom maten pastöriseras och ett naturligt vacuum bildas. Allt det goda från råvarorna stannar i förpackningen och man får en hållbarhet på cirka 45 dagar.

    – Det är helt enkelt en färdigrätt helt utan kompromisser där kvalitet, smak och näringsinnehåll förblir intakt, avslutar Michael Bogdanski. 

Dela artikeln

Journalist

Ylva Sjönell

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor