Weekly News

Kvinnorna tar plats i spelbranschen 


Spelbranschen är fortfarande långt ifrån jämställd, detta trots att målgruppen, gamers själva, är lika många kvinnor som män. Tanja Tankred och Mira Dorthé ser dock en positiv utveckling och bygger framtidens spelbransch som kvinnor och framgångsrika spelutvecklare.

”Det är en spännande bransch att befinna sig i och den är fylld av innovation från alla håll. Det är vi som bygger framtidens spelbransch”

Precis som annan kulturell verksamhet, är spelutveckling en typ av berättarteknik. Tekniken kräver mångfald för att kunna nå ut brett. Däremot görs det satsningar på att få in en större bredd på flera av utbildningarna, berättar Tanja Tankred och Mira Dorthé, som delar på posten som VD för Other Tales Interactive. De träffades på IT University of Copenhagen 2014 när de läste en master i speldesign.
– På den utbildningen var det kanske 70/30 med uppdelningen kvinnor och män, och det var tydligt att de hade jobbat med att få in en bredd, säger Tanja.

– Det märktes att det var en satsning som de hade gjort. Det fanns inget krav på att ha studerat spelutveckling tidigare, de antog folk från flera olika branscher och bakgrunder. Någon hade läst beteendevetenskap för djur och vi hade ju läst skrivande exempelvis, säger Mira.

– Det var annorlunda när jag studerade spelutveckling i Australien, innan jag började där. Då var jag den enda tjejen i klassen.


Både Mira och Tanja har tidigare läst olika former av litteratur och skrivande, där intresset för berättandet har varit en stor drivkraft. När de fick upp ögonen för spelutveckling, var det på så vis inte konstigt att de båda fastnade för spelvärldens motsvarighet, så kallade ’storydrivna spel’.
– Efter att ha studerat skrivande blev jag nyfiken på digital storytelling, så jag hoppade på en kurs på IT-University of Copenhagen och blev helt kär i att skapa spel. Det slutade med att jag bytte utbildning och läste min master i Speldesign, säger Tanja.

– Jag älskade att studera kreativt skrivande men det var alldeles för ensamt. Dessutom har jag alltid älskat spelvärlden. Jag spelade mycket Nintendo som barn och därför var jag nyfiken på den typen av berättande. Precis som Tanja visste jag att jag hade hamnat rätt på skolan i Köpenhamn, fyller Mira i.

När de valde att skriva sitt slutarbete tillsammans såddes ett frö till det spel som i dag har tagit över topplistor för nedladdningar. Uppsatsen handlade om upplevelse- och team-spel, där flera parter hjälper varandra för att nå ett mål, eller lösa ett specifikt uppdrag. I dag är hela spelet klart och ute på marknaden. Spelet ’Tick Tock: A Tale for Two’ är ett pusselspel för två där man löser mysterier tillsammans från var sin enhet.
– Precis innan vi tog examen sökte vi in till ett svenskt accelerator-program som heter Stugan där omkring 20 spelutvecklare från hela världen tog med sina projekt. Vi satt i skogen i två månader och fick mat och allt serverat, så att vi bara kunde fokusera på spelet. Det var så lyxigt, berättar Mira.

– Där fick vi bekräftelse att fler än våra föräldrar och vänner tyckte att spelet var bra, och när vi kom tillbaka startade vi företage Other Tales Interactive, säger Tanja.


Spelet hamnade på förstasidan i Steam, där topplistan är beroende av flest nedladdningar.
– Det är ett bevis på att vi tänker rätt. Vi hade inte sett något spel innan som var som vårt, säger Mira.

– Mycket är tack vare att vi fick experimentera som vi gjorde på skolan. Det var både roligt, vi träffade många trevliga personer där, säger Tanja.

Tanja och Mira rekommenderar tjejer till att söka till spelutvecklingsutbildningar därför att branschen är under förändring. När fler företag är medvetna och vill göra någonting åt problemet kan det bli en positiv spiral.
– Om man som kvinna inte ser några kvinnor i branschen, tänker man att den är stängd för en. Men branschen öppnas upp och vi har blivit väldigt välkomnande. Men när vi har åkt längre bort än här i norden, har vi märkt att folk är förvånade och undrar om vi verkligen har tagit fram hela spelet själva. Då märker man att utvecklingen inte kommit så långt, säger Mira.

Att vara ensam tjej på ett större företag kan vara tungt, men både Tanja och Mira är positiva inför framtiden. Både som kvinnor och som spelutvecklare.
– Det är en spännande bransch att befinna sig i och den är fylld av innovation från alla håll. Det är vi som bygger framtidens spelbransch, säger Tanja avslutande. 

Dela artikeln

Journalist

Amanda Sandström Beijer

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor