European Media Partner

Lantmännen valde förpackningen som förbättrar råvaran

När Lantmännen skapade konceptet Gooh ville man erbjuda kunderna riktig god, vällagad och nyttig mat av högsta kvalitet. Det ställde höga krav på tillagnings- och förpackningsmetoden. Med Micvac-teknologin hittade man rätt. 

Lantmännen är ett bolag som många känner till. Kooperativet ägs av 20 000 lantbrukare och har verksamhet i hela Sverige och ytterligare 20 länder. Med välkända varumärken som Kungsörnen, Axa och Korvbrödsbagarn vill man erbjuda kunderna god mat, samtidigt som man tar ansvar från jord till bord. 


2001 startade Lantmännen ett samarbete som fick namnet Gooh, tillsammans med Operakällaren och Stefano Catenacci. Tanken var att lansera ett måltidskoncept för färdigmatsmarknaden – vällagade och nyttiga måltider, som samtidigt är skonsamma för plånboken. Den stora utmaningen låg i hur man tillagar och förpackar måltiderna så att smakerna behålls, samtidigt som de ska hålla länge. 

– Vi fastnade för Micvac-teknologin som skapades av Joel Haamer. Det är en teknik som ger oss många fördelar, där våra maträtter bibehåller sina goda smak och höga näringsvärden utan att vi behöver tillsätta onödiga tillsatser. Det är viktigt för oss som är måna om att använda bra råvaror av hög kvalitét, säger Conny Swahn på Lantmännen. 


Micvactekniken är genial, menar Conny. Goohs kockar lagar maträtterna från grunden och därefter ”dukar” de maten i tråg som sedan försluts. När maträtten förslutits tillagas den. Upphettningen fungerar som en typ av ångkokning som tillagar råvarorna skonsamt och bevarar smak och som en pastöriseringsmetod som gör att eventuella bakterier försvinner. Samtidigt släpps ånga och syre ut genom en ventil i förpackningen och efter tillagning kyls maträtten ner. Undertrycket som bildats då syret och ångan lämnar förpackningen skapar en förstklassig, vakuumförpackad måltid där smak och näringsämnen bevaras samtidigt som produkten får en lång hållbarhet.

– Vi är väldigt glada för den här tekniken, eftersom vi är så måna om att all mat vi lagar ska smaka riktigt bra och att alla råvaror vi använder är av mycket hög kvalitet. Lägger man ner så mycket kärlek som vi gör, krävs det att vi har en bra förpackning som bevarar smak och näringsämnen, säger Conny. 


Vilka krav ställer ni på förpackningarna till era produkter? 

– Vi ställer höga krav, både på förpackningarna och tekniken. Vi vill att våra produkter ska ha en hög hållbarhet, från restaurangköket ända fram till slutkunden. Den ska vara användarvänlig. Dessutom finns det en säkerhetsaspekt som är väldigt viktig. 


Med Micvac-tekniken har Lantmännen insett att säkerheten ger en stor fördel. Eftersom maten blir värmebehandlad efter att den har blivit försluten kommer inga bakterier in i förpackningen – vilket ger en säker måltid för slutkunden. 


Lantmännen är måna om att hållbarhetsperspektivet ska genomlysa deras arbete, inte minst när det kommer till för framtidsvisionen. Vårt långsiktiga mål är att hitta en helt plastfri förpackning.

– Vi vet att våra kunder gör medvetna val i matbutiken. Därför vill vi kunna vara det mest klimatsmarta alternativet för dem. Som ett led i det ser vi över möjligheterna att gå över till helt plastfria alternativ. Det ställer höga krav på förpackningen, men också på samarbete mellan oss, förpackningsföretagen och hela branschen, avslutar han. 

Dela artikeln

Journalist

Julia Saaf

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor