European Media Partner

Livsmedelsbranschen – en unikt konsumentnära bransch!


i ska alla äta varje dag och i vårt land finns ett växande intresse för vad vi stoppar i oss. Det är drivet av kändiskockar på tv, trendiga influencers instagrambilder på den ”perfekta”maten, men även av hälso- och klimatskäl. Vi som arbetar i livsmedelsbranschen tycker naturligtvis det är bra med det ökande intresset och den mediala uppmärksamheten kring mat, men vi känner också ett ansvar.

Det ska vara lätt att se var en produkt kommer ifrån, vilka eventuella allergener den innehåller, hur den ska förvaras, hållbarheten och hur förpackningen ska sorteras. 

Med butiker spridda över hela Sverige möter vi miljontals konsumenter varje dag. En del är inne för att storhandla, andra för att stressat hitta något till kvällens middag och några för att bara kompletteringshandla. I samtliga fall har vi ett stort ansvar för att våra konsumenter kan göra informerade och medvetna val. Det ska vara lätt att se var en produkt kommer ifrån, vilka eventuella allergener den innehåller, hur den ska förvaras, hållbarheten och hur förpackningen ska sorteras. Det mesta är lagstiftat, men det är vi som bransch som måste översätta lagstiftningen till något som är begripligt för en konsument som ger valet vid hyllan ungefär 30 sekunder.

Det finns till exempel lagstadgat att på en förpackning med kött skriva ut ursprunget, något våra kunder är intresserade av. Livsmedelsbranschen har gemensamt tagit initiativet till ursprungsmärkningen Från Sverige som gör det lättare att se vad som kommer från och är förädlat i Sverige. När vi vet att restaurang- och caféätandet ökar vore det önskvärt att se Från Sverige märket även där. För visst är det märkligt att det för många känns självklart att få veta ursprung på kycklingen när den inhandlas i livsmedelsbutiken, men intresset blir som bortblåst när en club sandwich ska beställas in på ett café?

Ett annat exempel är nyckelhålsmärkningen. I konkurrens med alla mer eller mindre populistiska bloggares goda råd för att hålla sig snygg och smal, är det svårt för de vetenskapligt grundade kostråden att göra sig hörda. I livsmedelsbranschen är vi överens om att nyckelhålsmärkningen är ett utmärkt verktyg att på ett enkelt och snabbt sätt kunna lyfta fram produkter som är ett mer hälsosamt val. Det skulle dock kräva betydligt större statliga insatser för att göra det mer känt hos de konsumenter som behöver det. För det är ett dilemma, det ökade intresset för mat och hälsa är tyvärr inte jämnt fördelat över landet och samhällsklasser.

Livsmedelsbranschens påverkan på vad som står på middagsbordet är stor. Vi ska både inspirera och informera och vi måste göra det på konsumenternas nya villkor och med hälso- och miljöaspekten närvarande. Jag är stolt och inspirerad av att vara i en unikt konsumentnära bransch. Och i den är konsumenterna våra viktigaste rådgivare!

Karin Brynell,
VD Svensk Dagligvaruhandel

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor