Weekly News

Målet: En hållbar och fossilfri livsmedelsindustri LIVSSTIL

Målet: En hållbar och fossilfri livsmedelsindustri


Som ny VD för Livsmedelsföretagen har Björn Hellman under året fokuserat på att lära känna organisationens medlemmar. Nu väntar arbetet med att göra livsmedelsindustrin ännu mer hållbar.

Medlemmarna brinner verkligen för att göra god, högkvalitativ mat, och det ger mig och mina kollegor en oerhörd energi i vårt arbete.

Med en bakgrund på arbetsplatser som ICA, Cloetta och Kavli har Björn Hellman en lång och gedigen erfarenhet av livsmedelsindustrin. Han vet även hur en branschorganisation fungerar. Mellan 2002 och 2017 har han varit vd för Sveriges bagare & konditorer och för Måleriföretagen.

Under våren 2018 började han som VD för Livsmedelsföretagen och det innebär bland annat att han ska se till att göra den svenska livsmedelsindustrin fossilfri. Som ny på jobbet har Björn Hellman lagt stort vikt vid att åka ut i landet och träffa organisationens medlemsföretag under sin första tid. Det viktiga med besöken är att lära känna företagens förutsättningar, utmaningar och ambitioner.
– Det har varit ett fantastiskt spännande, lärorikt och roligt första år. Det finns så klart väldigt mycket att lära sig om livsmedelsindustrin, men jag valde från början att lägga det mesta av min tid på att lära känna våra medlemsföretag, säger Björn Hellman och fortsätter:

– Det jag framförallt tar med mig från mina besök ute hos våra medlemmar runtom i landet är det fantastiska engagemang som de har för sina produkter, för sina företag och för sina anställda. Medlemmarna brinner verkligen för att göra god, högkvalitativ mat, och det ger mig och mina kollegor en oerhörd energi i vårt arbete.

Längs vägarna under tjänsteresorna lyssnar han gärna på livsmedelspodden ”Feeder” och när han är på kontoret är han på plats tidigt. Dagen börjar ofta med att nyhetsflödet skummas igenom och läser han något som rör livsmedelsindustrin ser han till att vara påläst. Därefter fylls dagarna med både planerade och oplanerade möten med kollegor, besökande medlemmar eller andra organisationer. Ofta kan ett möte leda till nya uppslag och idéer, något som Björn Hellman tycker är stimulerande.
– Häromdagen till exempel inledde jag dagen med ett möte med vår kommunikationsavdelning om upplägget för vår stora branschträff Matdagen som går av stapeln den nionde maj, och det övergick till en spännande diskussion om vad vi ska göra i Almedalen nästa sommar. För att sammanfatta skulle man kunna säga att mina arbetsdagar är lika varierade och härliga som våra medlemsföretag, säger Björn Hellman.

I juli 2013 lanserade Livsmedelsföretagen ett hållbarhetsmanifest med riktlinjer om hur livsmedelsindustrin ska jobba mot ett antal hållbarhetsmål. I skrivande stund jobbar man med att ta fram ett uppdaterat manifest med fem åtaganden, inklusive att industrin ska bli fossilfri, förbruka mindre vatten och arbeta för social hållbarhet och tryggare arbetsmiljöer. Den ska också gå över till återvinningsbara förpackningar och halvera matsvinnet. Exemplen på framstegen inom medlemsföretagen är många, men samtidigt finns det fortfarande utrymme för förbättring inom industrin.
– Våra medlemsföretag gör redan väldigt mycket när det gäller hållbarhet även om vi som industri självklart måste göra ännu mer. Några bra exempel är Arla som sedan något år tillbaka har helt fossilfria transporter, Orkla som i höstas invigde sin första helt fossilfria fabrik och Polarbröd som är självförsörjande på förnyelsebar energi,bara för att nämna några.

Det uppdaterade hållbarhetsmanifestet beskrivs som en startpunkt för Livsmedelsföretagens fördjupade hållbarhetsarbete. För Björn Hellman handlar hållbarhetsarbetet inte om att nå stora milstolpar. Istället lägger han stort fokus på visionen om en hållbar industri, ett mål som han och stora delar av branschen arbetar med varje dag.
– Ska vi nå målet om en livsmedelsproduktion utan klimatpåverkan så kommer det krävas tusen och åter tusen små steg. De stegen tas varje dag av våra medlemsföretag. De gör grundarbetet när de hittar sätt att skära ner energiförbrukningen på, utvecklar en förpackning som återvinns lättare eller uppfinner en ny metod för att minska vattenförbrukningen. Vi har många steg kvar att ta men vi har redan kommit en bra bit på vägen, avslutar han. 

Fakta

Namn: Björn Hellman

Bor: Stockholm

Familj: Gift med Teresia och har tre barn

Dela artikeln

Journalist

Filip Beijer

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor