European Media Partner

Matkassen som hjälper dig äta hållbart


Att lära familjer laga god och hälsosam mat som gärna får vara vegetarisk, samtidigt som matsvinnet minskar, det var målet för Lina Bebäck.

Det är en väldig tillfredsställelse att inte slänga.

Tidspressen för familjer är stor och det är mycket som ska hinnas med i veckorna: lämning och hämtning på skola och förskola, hälsosam matlagning, fritidsaktiviteter och träning. Målet har sedan starten varit att förenkla vardagen och att inspirera till att äta bättre och mer hälsosamt. Lina Gebäck, en av grundarna till Linas Matkasse, nämner tre parametrar som de allra flesta vill lyckas med när det gäller mat:
– Det goda, snabba och sunda är det man allra helst vill få ihop. Det är lätt att lyckas på en parameter, men svårare att lyckas på alla tre. Vi går mot att vilja ha snabbare mat. Många vill både lära sig att laga mat och ha koll på vad man äter och det får man ju genom att man lagar maten själv.

Fenomenet att beställa hem färdiga matkassar har ökat lavinartat de senaste åren, till den grad att var och varannan matvarubutik, till exempel Willys och Citygross erbjuder färdigleverade matkassar till sina kunder.


På Linas Matkasse har hållbarhetsarbetet funnits med från början och Lina nämner bland annat hur de arbetar med att minimera matsvinn. Det handlar om allt från hur de planerar menyerna, köpa in varor och att det inte ska finnas någonting kvar i kundernas kylskåp när alla rätter har tillagats. Den mat som blir har köpts in och som blir över när allt portioneras ut till de olika kassarna skänks till välgörenhet.
– När du har lagat klart allting ska det vara tomt i kylskåpet, vi hjälper till att minska matsvinnet i hemmet. Det är också någonting som blir väldigt tydligt för kunden: det här ska jag laga, det här går också åt. Det är en väldig tillfredsställelse att inte slänga.

En annan del i hållbarhetsarbetet handlar om folkbildning, att lära folk att laga bra mat från grunden – precis som att inspirera kunderna till att äta mer vegetariskt. Vegetariskt har varit en naturlig del av menyn och sedan starten 2008 har man levererat cirka 20 miljoner vegetariska portioner.
– Det är viktigt att vi kan lära konsumenter att laga både god och näringsrik vegetarisk mat, för vi vet att många tycker det är svårt att laga vegetariskt. Och där kommer folkbildande in: att lära konsumenter att det inte behöver vara så svårt. Att ha med ägg och mjölkprodukter i de vegetariska kassarna, det har varit ett medvetet val. Det var ett sätt att få de som inte äter vegetariskt till vardags att faktiskt acceptera och tycka det är okej, att inte steget blir för stort. Det är jättebra på många olika sätt om fler väljer att bli veganer eller vegetarianer men jag tror att vi får större effekt om det är många som väljer att byta ut köttet ibland.

Man satsar nu också på säsongsprodukter som inspirerar och förenklar kring de stora mathögtiderna genom att erbjuda en julbordskasse, påskkasse och midsommarkasse. Kunderna tycker fortfarande att det är roligt att laga maten själv men tar gärna emot hjälp med planering, inköp och leverans. Svenskarna är nyfikna och snabba på att ta till sig nya innovationer.
– Att vi på så kort tid kunde ändra ett beteende kring hur vi handlar mat, det säger väldigt mycket om svenskarnas benägenhet att våga testa nya innovationer.

Dela artikeln

Journalist

Emelie Andir

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor