European Media Partner

Nu förändras logistikbranschen på riktigt

Logistikbranschen befinner sig i en stor transformering, det skulle de flesta aktörer i branschen skriva under på. Att förändringen nu kommer finns det många svar på, en del mer lättöverskådliga än andra.

 – Vi som ny aktör är födda i den nya världen och har därför byggt upp vår tjänst och vårt system utifrån de förutsättningarna.


Den absoluta majoriteten av världens logistikmarknader har varit belagda med monopol under många år. Det svenska postsystemet är ett bra  exempel, där Postnord har anor som går fyra hundra år tillbaka i tiden. Den brittiska motsvarigheten, Royal Mail grundades 1516, samma år som Leonardo Da Vinci besökte Frankrike första gången. Att de gamla monopolen har luckrats upp är en anledning till förändringen. 

Alexis Priftis är VD på Instabox, en av aktörerna som har vuxit snabbt under de senaste åren. Instabox levererar direkt till ett smart skåp. Kunden hämtar enkelt ut paketet med en PIN-kod, utan att behöva stå en endaste sekund i kö. 

Han ger följande förklaring till transformationen.
– En annan viktig aspekt är faktumet att E-handeln har ökat. Det är intressant eftersom de är helt olika de gamla postflödena. Förr i tiden handlade mycket logistik om att förflytta dokument eller produkter från ett företag till ett annat. De nya flödena går direkt till konsumenten, poängterar han. 


Alexis menar att de traditionella leverantörerna fortfarande är kvar i gamla hjulspår. Ett talande exempel känner nog många igen. Man väntar på ett paket och får samtidigt veta att leverantören förväntar sig att man ska vara hemma mellan 08.00-17.00.
– Det passar ju utmärkt om mottagaren är ett företag, men för en konsument passar det inte lika bra, eftersom de är på sin arbetsplats. En del av förklaringen finns i faktumet att konsumentmarknaden har ökat. Den omställningen har många logistikföretag svårt att hänga med i. 

Alexis och hans team startade Instabox eftersom de insåg att branschen inte hade lyckats ställa om tillräckligt snabbt. Men han menar att mycket av kritiken som logistikföretag som till exempel Postnord,DHL och Schenker har fått är orättvis.
– Det är ganska otacksamt att hålla på med logistik, för missöden kan ske under resans gång, samtidigt som kunderna förväntar sig snabba och problemfria leveranser. Det kan trissa upp stressnivåerna hos slutkonsumenten lite. 

Alexis tror att logistikbranschens problem sker i slutskedet av leveranserna – problem som ofta kan åtgärdas med hjälp av mjukvara, menar han.
– Den moderna tekniken kan hjälpa branschen. Vi kan med en relativ säkerhet veta ungefär när paketet i fråga kommer att levereras. De här informationsproblemen går att åtgärda och vi vill gärna dra vårt strå till stacken. 

– Vi som ny aktör är födda i den nya världen och har därför byggt upp vår tjänst och vårt system utifrån de förutsättningarna. Men jag har stor respekt för utmaningarna som de traditionella företagen står inför. 

Nu förändras logistikbranschen på riktigt

Dela artikeln

Journalist

Hans-Peter Öhman

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor