European Media Partner

Pernilla följde sina drömmar


Våga satsa på en utbildning inom det du brinner för och satsa fullt ut på dina drömmar. Motgångar gör dig bara en erfarenhet rikare och tar dig ett steg närmare målet.

Går det så går det, om inte så har man i alla fall prövat.

Pernilla Enarsson har så länge hon kan minnas vetat att hon ville bli florist. Som 13-åring började hon jobba extra på Bjärreds Blommor. Hvilans Naturbruksgymnasium och floristprogrammet blev det naturliga utbildningsvalet när hon skulle välja utbildning. Direkt efter studenten, när många av vännerna åkte jorden runt, startade hon sin första egna blomsterbutik.
– Vi var den första kullen florister på gymnasienivå på Hvilans i Kabbarp. Det var en fantastisk skola. Vi fick gå ut och plocka blommor i trädgården och från odlingarna och göra skolarbeten och buketter till skolans butik, där de även säljer närodlade grönsaker. De har allt man kan önska sig om man älskar blommor och vill bli florist. Jag har fortfarande kontakt med en del av mina gamla lärare och har tagit emot praktikanter därifrån, säger Pernilla.

Hvilans naturbruksgymnasium heter i dag Hvilan utbildning. Floristutbildningen ger såväl gymnasiekompetens som en komplett hantverksutbildning. Eleverna lär sig olika tekniker, stilhistoria, latinska namn på växter, varuvård och hur man sköter om växterna. Utbildningen omfattade även marknadsföring och lite företagsekonomi, vilket Pernilla menar är en väldigt bra bas att stå på. Kunskaperna hon fick under utbildningen applicerar hon fortfarande i hög utsträckning i det dagliga arbetet.

Pernilla har många strängar på sin lyra och förutom florist är hon även frilansande designer och inredare.
– Jag har jobbat mig igenom de flesta stilar i de hem jag haft – från 80-talsrock med zebror och leopard, till art deco och shabby chic. Nu har jag landat i den stil jag trivs i, det naturliga bohemiska med varma färger och växter. Andra stilar får jag experimentera med hemma hos andra. I mitt jobb får jag balla ur och rota i stilar som jag inte själv skulle trivas lika bra i som i min egen. När jag inreder hos folk lever jag mig in i deras hem och tänker på hur det vore att bo där. Då blir jag lite smygkär i varje projekt. Det är ett bra knep för att uppnå målet, säger Pernilla.

I arbetet som designer är det människorna Pernilla möter och som hon skapar till som är den främsta inspirationskällan.
– Sedan är det mina referenser som formar inredningen så att den blir något utöver vad de skulle kommit på själva. Inte förrän jag själv är nöjd låter jag någon annan bli nöjd, jag är perfektionist. Jag är inte klar förrän jag känner att det inte kunnat bli bättre.

Efter flera år som egenföretagare och senare anställd inom floristgebitet och på kontor, kände Pernilla att det var dags att göra verklighet av drömmen att kombinera inredning och design med floristyrket i helt egen regi. Ödets nyck har fört designern och floristen tillbaka till platsen där allting en gång började – till Bjärreds Blommors lokaler.
– Jag och min man hade hunnit få två barn och köpt och renoverat två hus, när jag såg möjligheten att förverkliga min dröm.

Det blir en butik i ett 100 kvadratmeter stort växthus tillhörande numera nedlagda Bjärreds Blommor. Lokalen kommer att bli ett showroom där mina kunder får möjlighet att se, känna och provsitta en del av de saker jag ritat in i deras hem och det ser jag som en stor fördel. Det blir också blomsteraffär kombinerat med försäljning av vintagemöbler och inredning. Jag kommer att ta in saker från unika leverantörer, bland annat har jag hittat en glasblåsare som återvinner material som använt glas, tomglas och formar dem till dricksglas, skålar, vaser och lampor. Att ta tillvara det man har och använda det på nya sätt är vår tids utmaning och jag tycker att alla måste börja bruka allvar och försöka göra vad man kan för att återvinna. Tanken är att det i framtiden även ska finnas ett hållbart café i lokalen, säger Pernilla.

Hållbarhetstänket följer henne ständigt, från att källsortera spillet från floristverksamheten till att återvinna material till inredning och att ha glasflaskor med pant till dryckerna i det framtida caféet, samt ge rabatt till kunder som använder hennes tygpåsar när de kommer och handlar. Pernilla menar att det finns så många småsaker vi alla kan göra för ett hållbart samhälle.
– Dessutom blir det lite exotiskt och annorlunda. Att våga utmana och göra nytt som sedan blir det nya ”vanliga”. Om man slutar tänka på hur det brukar vara och på vad det kan bli kan vi slå undan ramarna och uppnå något fantastiskt. Jag gillar att verka utanför ramarna.

De flesta människor har drömmar men alla vågar inte satsa på dem. Pernillas råd till alla som har en dröm är att våga testa.
– Man lever bara en gång med de förutsättningar man har nu, då måste man känna när man är klar att man i alla fall testat det man ville. Går det så går det, om inte så har man i alla fall prövat. Om det handlar om att våga och förutsättningarna finns så bara gör det. Många är rädda att misslyckas, snarare än att förlora pengar. Man misslyckas ju bara om man inte lär sig av sina misstag. Lär man sig något är det en erfarenhet som berikar och pengar kan man alltid skaffa nya. Jag brukar försöka peppa mig själv, alla blir vi ibland osäkra och tvivlar på vår förmåga emellanåt, så även jag. Erfarenheter skapar man sig, och man måste ofta uppleva dem själv för att de ska vara till nytta, menar Pernilla.

Butiken i Bjärred slår upp portarna med en storslagen invigningsfest den 15 juni. Det blir öppet hus med bubblor och musik för hela byn. Konstnären vill att man hos henne ska få känslan av att man kan komma in och mysa, att man alltid är välkommen. Man ska kunna köpa allt som finns, även inredningen som man sitter och fikar i.

Genom att sälja och ersätta möblerna med nya alster händer det något hela tiden och inredningen i växthuset kommer ständigt att förnyas.

Pernilla betonar att vi-känslan i byn är något hon vill bidra till. I denna anda kommer hon att anordna kurser i blomsterbinderi i växthuset och heldagar i samarbete med andra företag från byn, eller vänner, som kan lära ut sånt som jag hon inte själv kan, det blir till exempel kallbad och yoga på stranden, och middag med en sommelier i växthuset.
– Det finns så mycket av livets goda som jag vill utveckla fram över, avslutar Pernilla. 

Dela artikeln

Journalist

Anna Bjärenäs

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor