Weekly News

Potti och HeatoN ska få svenska CS-spelare ut i världen igen


Genom att ha startat Svenska Elitserien för CS:GO vill de två Counter Strike-pionjärerna sätta Sverige på spelvärldens karta igen.

I dagsläget har ingen svensk spelare ens en chans på topp tre

De två CS-legendarerna Tommy ”Potti” Ingemarsson och Emil ”HeatoN” Christensen saknade en inhemsk plattform för att tävla Counter Strike. Esporten, har till skillnad från mer traditionella sporter som fotboll, handboll eller hockey inte en förankring i föreningslivet, vilket gör att det är allt svårare för svenska spelare att slå sig fram internationellt.
– Jag har själv idrottat hela mitt liv och spelat i massor av ungdomsligor där man alltid jobbat för att klättra i divisioner och spelsystem. På så sätt kan man ta sig globalt vilken sport man än spelar i. Det har saknats inom esport väldigt länge, säger Tommy.

När de själva var aktiva spelare med laget Ninjas In Pyjamas var det lättare för nya talanger att slå sig in. Mycket tack vare aktiva forum, communities och en tid då serversystemen såg helt annorlunda ut än de gör i CS:GO i dag.
– Det var tur för oss att man själv valde servrar som man kopplade upp sig till. Vi spelade på två svenska servrar där den svenska eliten samlades. Vi hade ett mycket bättre community och stämningen spelare emellan var mycket bättre än den är i dag. På matchmaking-servrarna i dag är det horribelt och folk kan vara hur odrägliga som helst utan att bli bannade, berättar Tommy.


Elitkretsarna blir allt mer slutna, vilket gör det svårare för nya talanger att sticka ut och synas. Det har lett till att Sverige inte är lika framgångsrikt inom Esport internationellt längre.
– Förr var det annorlunda. Den som kom på en tiondeplats i Sverige hade fortfarande chans att komma topp tre på VM. Så stor kvalitet hade vi på den tiden. I dagsläget har ingen svensk spelare ens en chans på topp tre, säger Tommy.

I dag styrs världseliten av stjärnorganisationer vilket gör att det blir allt svårare att nå genom ett allt mindre nålsöga.
– Det är jäkligt tråkigt för sporten. Det lokala och nationella har dött ut och många orkar inte satsa längre. Man känner sig så långt borta från eliten, säger Tommy.

Därför startade de båda kollegorna Svenska Elitserien i CS:GO där vem som helst kan registrera ett lag och börja klättra i ligorna. Nya lag börjar i lägsta divisionen och får tävla sig igenom seriesystemet innan man når den högsta – Svenska Elitserien.
– Vi har låga krav för nya lag. Man behöver vara mellan tre och fem pelare från samma region. Man får inte heller byta ut spelare hur som helst under säsongen. Vi vill underlätta utvecklingen för spelarna och bygga lokala rötter, säger Tommy.

Matcherna spelas som dubbelmöten i en klassisk serietabell och poängsystemet påminner om ishockeyns. Seger ger tre poäng, och om man vinner på övertid får man två. Sverige delas in i fyra regioner: Nord, Syd, Öst och Väst. Inför säsongen spelas sedan två kval per region och varje regionskval har plats för 64 lag. Från kvalen tar sig sedan ett antal lag in till regionsserierna och challengerserierna för respektive region. Antalet platser i serierna beror på hur många lag som flyttas upp och ner tlll Elitserien under säsongen.


I skrivande stund är säsongen i full gång och slutspelet går av stapeln under helgen den 31 maj och 1 juni. En miljon kronor ligger i potten för de som vinner respektive ligor. Störst prissumma får det lag som vinner Elitserien. Nu är målet att locka fram fler talanger och skapa goda förutsättningar för CS:GO i Sverige.
– Det blir mer internationellt men det kan nog ta några generationer innan det kommer igång igen, eftersom det har varit ett lite dåligt break. Men inom en treårsperiod kommer vi att se svenska lag som spelar om VM-titlar, det är jag övertygad om, avslutar Tommy.

Dela artikeln

Journalist

Filip Sandström Beijer

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor