European Media Partner

Så ska fler kvinnor lockas till ingenjörsyrket


Det råder brist på ingenjörer i Sverige, särskilt kvinnliga. Samtidigt har många utbildningar svårt att fylla sina platser. Det vill den ideella organisationen Womengineer ändra på, genom att locka fler tjejer att börja plugga till ingenjör.

Vårt mål är att det 2030 ska examineras lika många kvinnliga ingenjörer som manliga.

Kjzal Kaldi hade ingen tanke på att hon skulle bli ingenjör efter att ha gått ut samhällsprogrammet på gymnasiet.
– Den tanken föresvävande mig över huvud taget inte. Jag var inte särskilt bra på att räkna och tyckte att matte var både svårt och tråkigt och jag hade väldigt dimmiga begrepp om vad en ingenjör gör. Att jag skulle plugga vidare visste jag, men inte till vad, det hade jag ingen aning om, berättar hon.

Efter tre års studieuppehåll, en hel del funderande och genom att ta reda på fakta klarnade bilden så småningom. Ingenjörsyrket var kanske, trots allt, inte var så dumt.
– När jag satte mig in i vad det innebar och förstod att ingenjörsyrket är så skiftande och att det fanns många spännande jobb att välja mellan var valet inte längre särskilt svårt, fortsätter Kjzal Kaldi.

Sedan knappt ett år är hon färdig civilingenjör inom maskinteknik med en master i industriell teknik. I dag arbetar hon som konsult på Scania i Södertälje med frågor som rör produktionslogistik.

Och sitt utbildningsval ångrar hon inte ett ögonblick.
– Visst var det kämpigt ibland, inte minst med matten. Samtidigt var det väldigt intressant. Men är man målmedveten och dessutom har bra lärare är det absolut ingen omöjlighet. Att plugga till ingenjör är något som jag kan rekommendera fler tjejer.

Ändå är det fortfarande få tjejer som väljer teknik. På merparten av de tekniska utbildningarna är det en klar manlig dominans bland studenterna, i storleksordningen två tjejer på tio killar.
– Varför det är så är svårt att förklara, säger Kjzal Kaldi. Det handlar nog till stor del om traditionens makt, men också om att vi tjejer i vissa fall har fördomar kring vad det innebär att jobba som ingenjör samtidigt som dåligt självförtroende också spelar in.


– En annan förklaring är att det ofta saknas starka kvinnliga förebilder. Det är sällan man kan se eller läsa om duktiga kvinnliga ingenjörer samtidigt som näringslivet också varit dåliga på att lyfta fram kvinnliga ingenjörer till olika ledande positioner.

Under hela studietiden och även nu efteråt har Kjzal Kaldi varit engagerad i den ideella föreningen Womengineer, som arbetar för att fler tjejer ska välja tekniska utbildningar.
– Vårt mål är att det 2030 ska examineras lika många kvinnliga ingenjörer som manliga. Vi vill vara ett forum för tjejer som funderar på en teknisk utbildning, men också väcka nyfikenhet och skapa ett intresse bland tjejer som precis som jag inte hade en tanke på att välja en sådan utbildning. 

LÄS MER: Därför ska generationerna möta framtiden tillsammans!

– Hos oss möter man tjejer som går på eller nyligen gått en ingenjörsutbildning och som vet vad det handlar om, kan ge vägledning och svara på frågor. Vi är också väldigt aktiva på sociala medier där vi jobbar för att tjejer ska få upp ögonen för att tekniska utbildningar ger många fler valmöjligheter till spännande och intressanta jobb än vad man kanske tror. Vi besöker också grundskolor och gymnasier för att berätta om alla möjligheter som finns och om våra egna erfarenheter.

– En annan uppgift vi arbetar med är att få näringslivet att bli mer engagerat. Inom så gott som alla branscher finns en stor efterfrågan på ingenjörer och ett sätt att lösa bristen är helt klart att göra ingenjörsyrket mer attraktivt bland tjejer.

Ytterligare ett initiativ som Womengineer arbetar med är IGEday som står för Introduce a Girl to Engineering dag.

– Syftet är att inspirera teknikföretag runt om i Sverige att under en dag öppna sina arbetsplatser för att unga tjejer under en dag ska få prova på ingenjörsyrket. På så sätt hoppas vi att fler ska få en egen bild av vad en ingenjör gör samtidigt som man får träffa och interagera med kvinnliga ingenjörer som är goda förebilder för en framtida karriär inom teknik.

– I år hålls IGEday den 29 mars och vi hoppas att både många företag och tjejer ska sluta upp, avslutar Kjzal Kaldi. 


Dela artikeln

Journalist

Martin Westholm

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor