European Media Partner
Så underlättar företagens affärsresor SAMHÄLLE

Så underlättar företagens affärsresor

SBTA samlar köpare och leverantörer inom affärsmöten och affärsresor. I en bransch som förändras snabbt erbjuder de flera lösningar.

“Oftast har man sett att resande i jobbet är glamouröst, men de utsätts också för risk och –orosmoment.” 

–Föreningen är köparledd och utgår från svenska företags och myndigheters resebehov. Tänk dig ett företag som har 30 000 frekvent resande anställda. Då behövs ett system som har kontroll och hjälper de anställda med hotell och flyg, säger Lotten Fowler, general manager på SBTA.

Hon lägger vikt vid att det krävs en strategi och en policy kring resandet vilket i sin tur bygger på avtal och processer. Det behövs av olika anledningar, som till exempel kostnadskontroll.
– Men det har också blivit allt viktigare att man har någonting som kallas ”Duty&Care”-ansvar. Att man som företag har ansvarar för sina anställda är en självklarhet, men det ska också vara säkert för dem som reser i jobbet också. Man kanske tror att resande i jobbet är glamouröst, men man kan utsättas risk- och orosmoment också, säger Lotten Fowler.


Enligt henne är det en ensam roll för företags reseansvariga samtidigt som ansvaret är stort – man hanterar mycket pengar och ansvaret gentemot de anställda är stort. Det är där SBTA kommer in i bilden, som experter på Travel Mananger-rollen.
– Vi nätverkar, jobbar med utbildning och omvärldsbevakning. Vi tittar till exempel på vad som händer i Bryssel och lagstiftningar kring resor. Vi jobbar också med säkerhetsfrågor och mycket på visumfrågor. Mitt jobb är att stötta företagens reseansvariga, säger Lotten Fowler.

Företagen och myndigheterna sköter själva avtal med olika byråer och som medlem i SBTA så finns möjligheten att vända sig till dem vid behov av hjälp.
– Det kan till exempel handla om att någon ringer till mig och säger ”jag har precis fått ansvar över resorna till Nordamerika, men jag vet ingenting om det” och då kan jag peka dem i rätt riktning, säger Lotten Fowler.

LÄS MER: Malmös nya stadsdel är en succé! 

Hon nämner även ett exempel för några år sen då EU-kommissionen ville öka kortanvändningen inom jobbresor. Då togs det fram ett nytt regelverk som förhindrade användandet av resekonton i Norden, trots att 97% av alla företags flygbiljetter betalas via dessa.
– Då handlade snabbt om att åka till Bryssel för att ändra i lagförslaget. Så det handlar alltifrån att nätverkandet, till utbildning och lobbying för att påverka stora beslut, säger Lotten Fowler.

SBTAs medlemmar jobbar med affärsresor och möten, men aktörer i leverantörsledet är medlemmar också; flygbolag, resebyråer och hotellkedjor. Deras kunder finns i föreningen.
– Mitt uppdrag är att jag har möjlighet att ha den här helikoptersbilden och det ger mig en möjlighet att titta och reflektera på annat sätt än vad medlemmarna har så jag hjälper ju liksom till med att hålla de ajour.  

Dela artikeln

Journalist

Enes Mehmedagic

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor