European Media Partner

Sammanhanget avgör smaken


Går det att hitta det bästa vinet? Det är tillfället och sammanhanget som avgör smaken enligt Håkan Nilsson.

Jag försöker alltid hitta någonting som de ska uppskatta och bli imponerade av.

Vad kännetecknar ett bra vin? Enligt Håkan Nilsson som är mat- och vinkonsult är det svårt att ge något generellt svar. I stället behöver man utgå från tillfället och sammanhanget, vilka gäster man har och budgeten. Vinet ska spegla maten och råvarorna samt själva anrättningen. En pasta bolognese kombineras inte med samma typ av vin som en rådjursfilé med svampsås hade parats ihop med. Hur gör Håkan när han väljer viner till sina middagar?
– I och med att jag har en bredd i mitt eget samlande så är det lite grann tillfället, gästerna och maten som avgör. Även budgeten får lite grann bestämma. Man får ju inte skrämma grannarna som kommer hit på middag och ta fram något vin så att de inte vågar bjuda tillbaka. Men jag försöker alltid hitta någonting som de ska uppskatta och bli imponerade av. Oavsett prisläge så hittar man alltid någonting. Vinets kvalitet följer maten, lite enklare rättare passar utmärkt med enklare viner. Ibland är det väldigt mycket tillfället och platsen som avgör smaken på drycken.

Håkan har en gedigen bakgrund inom gastronomi. Under 70-talet gick han på restaurangskola i Helsingborg, han har varit medlem i Munskänkarna och drivit egen restaurang. Entusiasmen för viner ledde även till att han startade upp och drev en privat vinkällare under det medeltida tornet Kärnan i Helsingborg. Dessutom skriver han även vinrecensioner och är medlem i Sveriges vinskribenters förening. Huvudsysslan i dag är att anordna vinresor till någon av världens olika vindistrikt. Och intresset är stort, det är många av resenärerna som bokar återkommande tillfällen.

Svenskar är jämförelsevis nyfikna och öppna för olika typer av viner och distrikt. Enligt Håkan är en bidragande faktor Systembolagets breda sortiment. Dessutom kan man se en kvalitetsökning generellt, detta som en effekt av en ökad konkurrens som i sin tur beror på en överproduktion av vin i världen.
– Vi har en god baskunskap. Här i Sverige har vi alltid haft ett oerhört bra sortiment. Folk är nyfikna på att testa många nya viner. Så bra viner som produceras i dag har vi aldrig haft. Det kommer fram nya länder, jag tänker till exempel Sydafrika, ett land som inte fanns på Systembolagets diskar fram till 1994, i dag är man ledande försäljningsmässigt i Sverige. Det kommer fram nya aktörer hela tiden. Italien har ju upplevt en brutal uppgång senaste tiden. Vinerna har en fruktig karaktär som gör att många uppskattar vinerna bättre. Portugal är också ett land som kommer oerhört starkt. Där dyker upp nya aktörer hela tiden.

Som vinkonsult är Håkan så klart inriktad på just viner, men det finns ju andra alternativ att kombinera maten med. Finns det ett vin för alla tillfällen?
– Jag är ingen vinnörd som måste tänka mig vin till precis allting. Det är vissa rätter som jag tycker att ”här kan man njuta av maten utan att dricka vin” även om jag naturligtvis kan hitta ett vin till varje rätt. 

Dela artikeln

Journalist

Emelie Andir

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor