Weekly News

Spelutvecklare – en efterfrågad kompetens


Med dagens snabba teknikutveckling är spelutvecklare attraktiva på arbetsmarknaden - få går arbetslösa efter avslutad utbildning. Tänker man lite bredare så är utbildningen också gångbar för att få jobb inom IT- och tekniksektorn.

Väldigt få går arbetslösa efter att ha gått någon av våra utbildningar

På Blekinge Tekniska Högskola (BTH) satsar man på spelutveckling. På skolans campus i Karlskrona har man sedan 2004 drivit spelutvecklingsutbildningar. Numera finns tre program att välja mellan för studenter med ett genuint intresse för teknik och programmering: Spelprogrammering på 180 högskolepoäng, Civilingenjör i spel- och programvaruteknik på 300 högskolepoäng och Technical artist i spel på 180 högskolepoäng. Medan de två första utbildningarna fokuserar på såväl teknik är den tredje utbildningen till Technical artist perfekt för den som tänker sig en roll mellan programmerare och grafiker. På skolans campus i Karlshamn hittar man de övriga spelrelaterade utbildningarna; Digitala spel, Digitalt bild och Digital ljud.
– Utbildningarna vänder sig främst till den som är intresserad av tekniken bakom spelen. Hos oss handlar det inte så mycket om speldesign, utan mer att få figurerna att röra sig genom att skriva källkod och få datorn att snurra så effektivt som möjligt. Då måste man använda lite svårare programmeringsspråk som C och C++ primärt. Man ska vara beredd på att det är mycket matte och programmering. Vissa tror felaktigt att spel är enklare att programmera än andra system, men det är i själva verket tvärtom. Hos oss lär sig studenterna att ta fram verktyg. Man måste träna sig för att bli duktig på att programmera, säger Stefan Petersson, tidigare programansvarig för civilingenjörsutbildningen på BTH. Andra utbildningar med fokus på Spelutveckling är till exempel Game Assembly i Malmö och Högskolan i Skövde.

Stefan menar att man för att tillgodogöra sig utbildningen på bästa sätt måste ha rätt attityd. Främst handlar det om att man ska vilja lära sig nya saker hela tiden, eftersom tekniken ständigt utvecklas och det kommer nya grafikkort och verktyg. En annan viktig sak att vara beredd på är att ha tålamod, det tar många veckor att göra ett spel från idé till implementation och numera kan över 100 personer vara inblandade i utvecklingen av ett enda spel.
– På våra utbildningar är det ända från start mycket grupparbete, det funkar inte att vara ensamvarg. Dels kan man som grupp ta sig an svårare problem, men det är också träning i social förmåga, något som krävs i arbetslivet. Du behöver kunna samtala med en kund, ta beställningar, förstå vad kunden vill ha, och leverera i tid, säger Stefan.

Att gå någon av BTH:s spelutvecklingsutbildningar är ett roligt sätt att bli en duktig programmerare, även om det är långt ifrån alla som sedan väljer att jobba med spelutveckling. Många studenter stannar i Sverige och jobbar på konsultbolag, på Ericsson eller Telenor. Andra väljer att jobba utomlands inom spelbranschen, för att skapa sig en karriär inom spelutveckling.
– Är man duktig på att programmera grafik finns det flera branscher som är intresserade av ens kompetens. Vi har gjort spelarpresentationer för hockeylag, reklamfilmer och så vidare. Vissa företag vill testa interaktion, de har en idé och vill få den visuellt presenterad på skärmen och kunna ändra lite för hand, då kommer kunskaper från våra utbildningar väl till pass. Tack vare ett stort fokus på teknik och social förmåga är våra studenter anställningsbara direkt när de kommer ut i spelbranschen eller annan bransch. Väldigt få går arbetslösa efter att ha gått någon av våra utbildningar, avslutar Stefan. 

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor