European Media Partner

Spelutveckling tar fart i Skövde

Högskolan i Skövde har norra Europas största- och Sveriges bredaste- och mest nischade dataspelsutbildningar, med forskningscentrum och Incubator. Någonting som var otänkbart för bara 20 år sedan.

Det var väldigt kontroversiellt och när det drog igång, omkring 2002, fanns det varken litteratur eller forskning

Totalt finns sju utbildningsprogram på grund- och avancerad nivå, och utbildningarna håller hög kvalitet även enligt oberoende nationella granskningar. Här jobbar Jenny Brusk med att lära ut spelutveckling.
– Både Skövde och Gotland var pionjärer när vi i Sverige började med spelutveckling inom akademin. Det var väldigt kontroversiellt och när det drog igång, omkring 2002, fanns det varken litteratur eller forskning i ämnet, berättar Jenny.


Trots att det tog tid att utveckla spelutveckling som ett akademiskt etablerat ämne, har branschen utvecklats i hög takt de senaste åren.
– Det finns system och regler man kan följa för att skapa en bättre spelupplevelse. Här får studenterna skapa ganska snabbt, och sedan diskuterar vi hur det som har skapats fungerar – sedan ger vi dem feedback med utgångspunkt i olika teorier och designprinciper, berättar Jenny.


En medveten designprocess handlar dels om spelarens perspektiv. Att fundera över hur det blir för spelaren om man bygger specifika ramar, och hur man kan få spelaren att känna att det är den själv som styr och gör val i spelet.
– Det är viktigt att spelaren själv känner att man driver spelet och är med och skapar upplevelsen själv, det jobbar vi mycket med. Eleverna arbetar också praktiskt, med att bygga och styra småprojekt. I dialogsystemkursen till exempel, får de fundera på hur de kan använda sig av dialog och interaktion som spelmekanik, och hur det i sig kan påverka utfallet av spelet, säger Jenny Brusk.

Efter avslutade studier väljer många av studenterna att starta egna företag i samarbete med närliggande The Game Incubator som är en del av Gothia Science Park. Studenternas kompetens är efterfrågad, även i andra delar av näringslivet. Bland annat används simuleringar av processer inom stadsplanering, tillverkningsindustrin och filmindustrin.
– De flesta av våra studenter går in i Incubator för att skapa sina egna projekt och egna företag. Andra får anställning på redan etablerade spelföretag. Men vad man än gör efter utbildningen, kräver det väldigt mycket av studenterna själva, och av studietiden. Att bygga upp en bra portfolio och samla relevanta erfarenheter är viktigt, säger Jenny.


Till skillnad från YH-utbildningar, har Högskolan ingen praktik. De jobbar med en vetenskaplig grund och har inriktningsspecifika kurser, däribland: ljud, musik, grafik, 3D, 2D.
– Vi träffas och samkör de olika kurserna som ett sätt att träna på att arbeta i grupp. Att jobba med det konstnärliga och verkligt tekniska. Eftersom alla har så olika perspektiv är det väldigt komplext och kan innebära stora slitningar, berättar Jenny.

Det finns många sätt att vara delaktig inom spelvärlden. Precis som i traditionell sport kan man vara både publik och spelare. Streamingtjänster som Twitch, turneringar och Dreamhack är alla delar av en utveckling som bidrar till esportkulturen.
– I dag är esport någonting vi räknar med. Det kräver träning och förberedelser på liknande sätt som vilken sport som helst. I dag är också intresset stort för att titta på när andra spelar eller live-streamar spel och ur det har en ny spelform vuxit fram som gör det möjligt för publiken att vara med och påverka valen som streamaren gör. Det är lite som forumteater, och det ser ut att fortsätta växa, avslutar Jenny. 

Dela artikeln

Journalist

Amanda Sandström Beijer

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor