European Media Partner

Sussa med samvete

Sovrummet är det rummet vi spenderar mest tid i. Då är det extra viktigt att man kan sova med ett gott samvete. Men hur ska man tänka? Second hand eller miljöcertifierade sängkläder? Instagramvänlig inredning eller inredning som främst fyller en funktion? För att få svar på våra frågor tog vi kontakt med Maria Soxbo, som driver den prisbelönta inredningsbloggen Husligheter.

Sovrummet är det rummet vi spenderar mest tid i. Då är det extra viktigt att man kan sova med ett gott samvete. Men hur ska man tänka? Second hand eller miljöcertifierade sängkläder? Instagramvänlig inredning eller inredning som främst fyller en funktion? För att få svar på våra frågor tog vi kontakt med Maria Soxbo, som driver den prisbelönta inredningsbloggen Husligheter.


Vad är viktigt att tänka på när man inreder sitt sovrum? 
– Att det är en plats för vila, främst. Det vill säga undvik gärna skärmar, se till att ha bra mörkläggning och inred på ett sätt som känns vilsamt för just dig. Eftersom vi tillbringar ganska många timmar i rummet och våra kroppar dessutom ska återhämta sig är det extra bra att välja begagnat här, eftersom eventuella kemikalier från tillverkningen förmodligen har dunstat bort. Det finns växter som renar luften från gifter, sådana kan vara bra att ställa in just här så att rummet blir så hälsosamt som möjligt.


Är sovrummet lika trendkänsligt som vardagsrum och sovrum?
– Innan sociala medier hade jag sagt nej, eftersom vi sällan släppte in gäster i sovrummet. Numera är det allt fler av oss som släpper in människor via skärmen ända in i sovrummet, och då blir även det rummets inredning allt viktigare. Vi påverkas av hur andra har det – trendigt eller ej – och jämför oss allt mer, trots att vi matas med väldigt tillrättalagda bilder som inte alltid speglar verkligheten. 

Vilka är de stora trenderna för sovrummet 2020?
– Jag tycker faktiskt att vi måste sluta tänka i trender generellt, och inreda för vår egen skull i stället. Öva oss lite på att känna oss nöjda och trivas, snarare än att ständigt känna ett behov av att göra om. Om hållbarhet kan kallas trend så är det annars definitivt den största, och bör genomsyra allt.


Hur ska man tänka när det kommer till sängkläderna?
– Framför allt ska vi använda det vi redan har, både när vi inreder sovrummet och bäddar sängen. Sängkläder är slitstarka, de behöver sällan bytas ut. Nästa steg är förstås secondhand, det finns knappt använda, fina bäddset på begagnatmarknaden – och tycker man det känns lite märkligt att köpa någon annans sängkläder är det bara att jämföra med hotell, där sover vi ju i lakan som många andra sovit i före oss! Om man behöver köpa helt nytt är det bra att veta att bomull kräver enorma mängder vatten och varmt klimat, det vill säga frakterna blir långa. Linne är bättre på så vis att det tål kallare klimat och kan odlas i Europa, kräver mindre vatten och är tåligare mot skadedjur och därför inte besprutas lika hårt. Vill man åt bomull bör man absolut välja ekologisk bomull, gärna GOTS-certifierad sådan.

Fakta

Maria tipsar

Enkla knep tips för en hållbar, klimatsmart inredning.

1. Öva på att känna dig nöjd och använda det du har. Testa att möblera om, ofta räcker det väldigt långt för att förnya ett rum.

2. Leta alltid begagnat i första hand. För sovrummet är äldre möbler som sängbord och linneskåp ofta fantastiskt fina och av god kvalitet dessutom.

3. Förändra med färg, gärna ekologisk och naturlig sådan som linoljefärg eller Auro. Även tapeter är ett lätt sätt att förändra mycket med små medel.

4. En sänggavel skapar en ombonad känsla och är relativt lätt att göra själv, och idéer finns det i tusentals på exempelvis Pinterest.

5. Inred för dig och din egen trivsel, inte för sociala medier eller för Hemnet.

6. Tänk funktion Och form, inte antingen eller. Funktionen krävs för att vardagen ska flyta, men formen skapar trivseln.


Följ Maria Soxbo på Instagram

@husligheter

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor