European Media Partner
Tre generationer med känslan av flyg och affärer LIVSSTIL

Tre generationer med känslan av flyg och affärer


För vissa är valet av utbildning ett enkelt val. Andra tvekar eftersom de är osäkra på att göra rätt val. Det kan finnas många anledningar till varför du inte väljer rätt på ditt första försök. Men det är aldrig fel att satsa på drömmen, fråga bara piloten Anna Kjos.

Bara fem procent av Norwegians piloter är kvinnor.

I hur stor utsträckning påverkas man av andra när man väljer utbildning? I mycket stor grad, om man ska lita på forskningen. Särskilt påverkade blir man av sina föräldrar, extra mycket i fall föräldrarna har en högre eftergymnasial utbildning. Men det finns fler faktorer som påverkar valet av utbildning. I dag finns det många möjligheter att välja mellan, och många tar beslutet att deltidsjobba i olika branscher under gymnasiet.

Vissa arbeten ger mersmak och andra avsmak, men man får möjligheten att utforska flera möjligheter innan man tar något livsavgörande beslut. Men vissa gånger ligger det framtida yrkesvalet i blodet från när man är liten.

För piloten Anna Kjos, dotter till Norwegians VD Björn Kjos, var det någonting som inte riktigt stämde när hon började studera till bioingenjör. Hon hade redan varit inne på att bli pilot, men det förblev länge en dröm. Tills en dag, när hon 23 år gammal kände att drömmen var starkare än någon gång tidigare. Hon antog utmaningen och började på flygskolan Phoenix East Aviation.

Trots att pappan inte var helt bekväm med hennes val, var han tvungen att inse att dottern följde sina drömmar. Så var det även för honom. Med en utbildning som jaktpilot i försvaret bakom sig, längtade han ofta tillbaks till att sitta bakom spakarna i kabinen. Därför stöttade han sin dotters val, helt och fullt.

För Björn kom flygintresset tidigt. Han växte upp på ett litet lantbruk i Norge, med en far som drev ett litet flygbolag där han fotograferade gårdar från luften. Där började Björns dröm om att flyga.

Det är lätt att tro att Anna skulle glida in på en räkmacka, på samma flygbolag där hennes pappa sitter i maktposition. Det går inte att ha mer fel. Hon fick hela tiden veta av pappa Björn att hon inte skulle bli särbehandlad. Hon fick genomgå samma sökprocess och göra samma tester. I dag kan hon stolt titulera sig som pilot i Norwegians flotta. Ännu stoltare är hon över att ha tagit sig dit utan hjälp från sin pappa.

I dag är bara fem procent av piloterna i Norwegian kvinnor, och Björn skulle gärna se att de blev flera.

Han är nämligen säker på att kvinnliga piloter har en noggrannhet som är nödvändig för att vara pilot i dag. De flesta flygolyckor som sker beror nämligen på den mänskliga faktorn.

Anna har också studerat ekonomi vid sidan av jobbet som pilot. Det finns nämligen stora utvecklingsmöjligheter på ett företag som Norwegian. Drömmar kan förändras över tid, därför rekommenderar hon att inte stänga dörren till att vidareutbilda sig i fall man vill.

För även om pilotlivet finns i hennes blod, så finns det även en stor portion entreprenörskap och näsa för affärer.

Men att ta över efter pappa Björn är inte aktuellt. Företaget är dels bolagiserat, dessutom vill se sina barn stärka sig själva på sitt eget sätt, på eget håll. Och Björn, som dessutom är utbildad jurist, tycker att det är viktigt att fortsätta utbilda sig för att följa sina mål och drömmar. Därför stötta han dottern i vilken riktning hon än tar, för hon besitter en styrka som han tror mycket på: Intresse och passion.

Foto: Jørgen Syversen

Text: Vidar Hage

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor