European Media Partner

Unkna fördomar hinder när fler tjejer behövs på svenska byggen!


Att jobba på bygge som tjej kan vara tufft. Det har Emmelie Renlund fått uppleva. Men i stället för att låta sig nedslås vill hon förändra de fördomar och attityder som finns.
– Det behövs fler kvinnor i byggbranschen. Det skulle alla tjäna på, säger hon.

Som lärling ska man få fast anställning direkt, precis som killarna också fick.

Från början hade Emmelie Renlund, 29 år, från Umeå inte alls tänkt att bli snickare. När det var dags för val till gymnasiet gjorde hon som många av kompisarna, valde samhällsprogrammet.
– Ganska snart förstod jag att det var fel beslut. Jag ville hellre utbilda mig till något praktiskt. Helst hårfrisör, men för det hade jag inte tillräckligt bra betyg. Så det fick bli byggprogrammet i stället, berättar Emmelie.


Det var många som avrådde henne. Inte minst för machokulturen. Men Emmelie stod på sig, drog en nödlögn om, att visst hade hon snickrat mycket på egen hand.
– I början fick jag smyga undan för att inte avslöja att jag aldrig hade slagit i en spik. Men eftersom jag är ganska envis, eller rättare sagt målmedveten, lärde jag mig snabbt efterhand. Både att klara uppgifterna vi fick och att ta för mig.

– Att jag hamnat rätt till sist rådde det inte något tvivel om och att jag bytte till en praktisk yrkesutbildning är inget jag ångrat, fortsätter Emmelie.

LÄS MER: Målsättningen – 50% kvinnor i ledande positioner! 

Efter gymnasiet fick Emmelie jobb direkt, även om anställningsintervjun var något av en pina med frågor om hon som tjej verkligen skulle klara av jobbet och att ”duscha med gubbarna”.
– Jag var bara 19 år då och inte särskilt kaxig. Men jag stod på mig och fick jobbet även om jag bara fick provanställning som lärling, vilket var helt fel. Som lärling ska man få fast anställning direkt, precis som killarna också fick.

Ute på byggena blev hon ofta ifrågasatt av sina manliga kolleger.
– Det kändes som om man alltid hade ett par extra ögon på sig och att jag var tvungen att alltid prestera lite bättre, fortsätter Emmelie. Men när mina arbetskamrater såg att jag klarade jobbet lika bra som de var det inte några problem längre.


Trots att hon delvis fått kämpa i motvind, tycker Emmelie ändå att man som tjej inte ska avskräckas av den ibland fördomsfulla attityd som finns på många byggarbetsplatser. För fördomar är precis vad det handlar om.
– Att jobba på bygge är bra. Det är relativt bra betalt, man har bra arbetstider och kamratskapet är ofta bra. Dessutom är det tillfredställande att både få tänka och få skapa med sina händer, att få bygga. Det är också ett yrke där man alltid kan lära sig mer. Det kommer hela tiden nya material och nya metoder.

I dag arbetar Emmelie som ombudsman på Byggnads i Stockholm, där hon bland mycket annat jobbar med hur man ska få fler tjejer att bli snickare, murare, plåtslagare, betongarbetare med mera.
– Det är en klar majoritet av män i byggbranschen. Av Byggnads alla medlemmar är det bara 1,5 procent som är kvinnor. Visserligen en liten förbättring från 0,8 procent när jag började i branschen, men fortfarande på tok alldeles för få, säger hon.

Men för att det ska bli en jämnare fördelning, menar hon, att det krävs en generell attitydförändring i hela branschen.

– I dag är det många vackra ord, men det händer alldeles för lite. Och det går för långsamt.

– För att det ska bli en förbättring av strukturer krävs det utbildning, där man måste börja med de på ledande positioner. Företagens ledningar måste förstå att det här är viktigt och se till att verkligen arbeta och lägga resurser på att få en jämställd och inkluderande arbetsmiljö. Det gäller allt från VD till platschefer och arbetsledare.

– Som det är nu missar byggföretagen många duktiga yrkesarbetare på grund av strukturer som måste förändras. Jag ska kunna jobba i byggbranschen och att jag föddes som tjej får aldrig vara ett hinder. 

Dela artikeln

Journalist

Martin Westholm

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor