European Media Partner

Utveckla morgondagens flygplan och rymdraketer med GKN Aeropspace

När hon var liten vill hon bli stridsflygare och drömmen blev delvis sann. Men i stället för att hamna i cockpit ledde studierna till civilingenjör henne till ett jobb som innebär att hon får utveckla morgondagens flygplan och rymdraketer.

– Uttagningsprocessen är tuff, men känslan av att bli antagen var belöning nog.

Amanda Dalstam, 24 år, är nybakad civilingenjör inom maskinteknik och med en masterexamen i produktionsutveckling från Chalmers i Göteborg. Ända sedan hon var liten har hon varit fascinerad av flyg och rymdfart.
– Så när jag fick syn på GKN Aerospaces traineeprogrammet bestämde jag mig direkt för att söka, och programmet har verkligen motsvarat alla mina förväntningar, säger hon. 

– Jag har hamnat rätt och jag ser det här som en fantastiskt möjlighet att förverkliga något jag verkligen brinner för.

GKN Aerospace utvecklar och tillverkar motorkomponenter, flygplansstrukturer, kabinfönster, kablage och mycket annat till de flesta av världens tillverkare av flygplan som Airbus och Boeing, men även till ESA, det europeiska rymdprogrammets raketer.

Huvudkontoret för Engine Systems ligger i Trollhättan och det är där Amanda Dalstam är en av fem traineer som anställdes i höstas.
– Det vi gör här är framför allt att utveckla delar till jetmotorer. Dessutom har vi ansvaret för design, tillverkning och underhåll av motorer till JAS Gripen samt turbiner och munstycken till de raketer som ingår i ESA:s rymdprogram, berättar hon.

– Det som gör det extra spännande är att det händer så mycket spännande inom flygindustrin som just nu är inne i en väldigt expansiv fas. Samtidigt finns det stora utmaningar, inte minst på miljöområdet. Så för oss handlar det bland annat om att utveckla lätta och på samma gång väldigt starka material som tillsammans med andra komponenter kan sänka bränsleförbrukningen och förbättra planens räckvidd.

GKN Aerospaces traineeprogram, som startade redan 1986, utgår från företagets faktiska behov av att rekrytera medarbetare som på sikt kan utvecklas till specialister och framtida ledare.
– Uttagningsprocessen är tuff, men känslan av att bli antagen var belöning nog, minns Amanda Dalstam. 

– Traineeperioden omfattar från och med i höst 27 månader. Under de 12 första, då man är i Trollhättan, delas praktiken upp på fyra avdelningar inom företaget, varav den första perioden genomförs på den tilldelade hemavdelningen. Resterande perioder är på avdelningar man väljer själv. Det kan handla om allt från konstruktion och projektledning till försäljning och marknadsföring. 

– De följande 15 månaderna delas upp i två praktikperioder vid GKN Aerospaces bolag utomlands och som man väljer efter intresse. Mellan de tre perioderna har man utvecklingsveckor som genomför tillsammans med företagets traineer från andra länder. 

– Under programmet uppmuntras studiebesök och möten med ledande personer och företag inom flyg-, militär- och rymdindustri med huvudfokus på Europa. Allt för att skapa ett egna globala nätverk, fortsätter Amanda Dalstam. 

Så här långt är Amanda Dalstam mycket nöjd med att sin traineetid. Hon trivs och hon menar att hon får bra coachning och feedback av sin handledare och sina chefer på samma gång som kollegerna alltid stöttar och uppmuntrar.
– Samtidigt förväntas det att man tar egna initiativ, att man har ett eget driv. Men det är bara bra att få mycket förtroende, understryker hon.

– Dessutom har vi fem som är traineer i år blivit ett sammansvetsat gäng, nästan som en familj. Vi träffas regelbundet och reser dessutom alltid tillsammans när vi gör studiebesök. 

Det Amanda Dalstam uppskattar framför allt, förutom att få jobba med det som intresserar henne mest, är att få arbeta i en internationell miljö.
– Det här är en industri med många spännande jobb och möjligheter för den som vill göra karriär, både i Sverige och utomlands, avslutar hon.

Fakta

Läs gärna mer om GKN Aerospace och företagets traineeprogram på www.aerotrainees.se

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor