European Media Partner
Rikard Josefson DIGITALISERING

Värdepapper trendar hos privatspararna

Att investera i aktier, fonder och andra värdepapper har blivit allt mer populärt. Avanzas vd Rikard Josefson tror på en fortsatt utveckling i och med digitaliseringen.

– Vi ser en stark kundtillväxt hittills i år, digitalisering leder till enkelhet och att kunderna enkelt kan jämföra olika aktörer.


Rikard Josefson är sedan 2017 vd på den svenska nischbanken Avanza som främst är verksam inom sparande, placeringar och pension. Banken har i dag över en miljon kunder, vilket var ett mål de uppnådde i januari, och de svarar nu för cirka fem procent av den svenska sparmarknaden. Avanza erbjuder digital handel av värdepapper och strävar efter att göra köpprocessen enklare.

– Jag tror att absoluta merparten av all värdepappershandel kommer att vara digital i framtiden, jag skulle säga att vi redan är där, menar Rikard.


Allt fler väljer att investera sina pengar i aktier, fonder och andra värdepapper. Hur ska man då tänka när det gäller att investera sina pengar? Börsen kommer alltid att innehålla svängningar och det kan kännas osäkert att placera sina pengar på marknaden när risken finns att de plötsligt minskar. Coronakrisen exempelvis fick börsen att rasa för att sedan i maj gå upp igen till följd av bland annat länders lättade restriktioner och indikationer på ett framtida vaccin. I maj månad gjorde privatspararna 317 400 affärer per dag vilket är en ökning med 102 procent jämfört med samma månad förra året. Under de senaste trettio åren har börsen kantats av kraftiga svängningar, i och med 1990-talskrisen, uppgången därefter och IT-bubblan som sprack, samt till följd av den globala finanskrisen 2007-2008. Resultatet av upp- och nedgångar har ändå lett till att börsen haft en stark utveckling under dessa år. 

– På lång sikt har alltid värdepapper gett en avkastning vilken är klart över den riskfria räntan. Dock bör man spara med låg risk eller på bankkonto om det är en kortsiktig buffert man vill skapa, säger Rikard.


Avanza vill göra sparandet enklare och roligare för privatsparare. De har bland annat bloggar och podcasts för att lära ut mer om hur sparandet fungerar. Den som inte är insatt kan här få tips på hur man ska tänka när man investerar sina första kronor. Du kan också få hjälp med att till exempel välja vilka fonder som passar dig och din ekonomi. När man bygger en portfölj kan det vara bra att ha en portföljstrategi. Det är i princip en strategi över hur man har tänkt hantera sitt sparande och sina investeringar.

– Vi lägger väldigt mycket av vår tid på att förbättra och förenkla vår kundupplevelse. Vidare har vi hela tiden en dialog med våra kunder, framförallt på social medier, där vi lyssnar och förändrar oss med dem.


Att fokusera på kunden har varit en del av Avanzas framgångsrecept, menar Rikard. Avanza har blivit utsedd till Årets Bank av Privata Affärer och tilldelats utmärkelsen ”Sveriges nöjdaste kunder” från Svenskt Kvalitetindex tio år i rad. ”Mer till dig och mindre till banken” har varit lite av ett kundlöfte.

– Det är någonting vi måste förtjäna varje dag. Vi är väldigt transparanta med vad kunden betalar och vår kundnöjdhet är ett kvitto på att vi gör det. Vi gör alltid vårt yttersta för att skapa en relevant kundupplevelse.


Avanza har under de senaste åren gått från en nischbank inom sparande och placeringar till att mer och mer likna en storbank. Genom att till exempel nu ihop med Stabelo erbjuda bolån till sina kunder vidgar man sin verksamhet. 

– Det går bra, sakta men säkert växer våra bolån ihop och vi är nöjda med utvecklingen. För oss är bolån en produkt vilken supporterar kundernas tillgång i sin bostad.


Nyligen lanserade Avanza fonden World Tech by TIN. Fonden investerar i lovande globala bolag som anses bli framtida vinnare inom teknik, hälsa och hållbarhet och där hälften av innehavet utgörs av bolag vars produkter eller tjänster bidrar till en bättre värld och FN:s hållbarhetsmål. Det är områden och värderingar som det den senaste tiden har diskuterats allt mer om. Någonting som också brukar dyka upp i dag när man pratar om nya produkter inom ekonomi är kryptovaluta. Den digitala valutan som saknar fysisk representation, mest känd av dem bitcoin, är ständigt omdiskuterad, mycket på grund av dess kraftiga kurssvängningar. Rikard Josefson vill inte ta ställning till kryptovalutans varaktighet.

– Jag tycker det är för tidigt att säga om kryptovalutor är här för att stanna.

Dela artikeln

Journalist

Julia Saaf

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor