Weekly News

Viltkött – ett ekologiskt alternativ

Hos familjeföretaget och viltspecialisten Åke P i Malmö befinner man sig mitt i viltköttets högsäsong och sedan september har älgen gjort entré på Åke P:s anläggning i Jämtland. Stefan Persson, en av de två ägarbröderna ser en ständigt uppåtgående trend för just vilt, inte minst ur en miljösynpunkt. 

– Det är naturligt och ekologiskt helt enkelt och allt kött har sin egen karaktär. Det som djuret äter och det som naturen ger är det som bestämmer och köttet påverkas inte av några yttre faktorer, säger Stefan Persson. 


Det blir även allt vanligare att folk letar efter substitut till den traditionella julskinkan eller de klassiska köttbullarna på malen blandfärs.

– Ja, varför inte köpa vildsvin i stället för gris som då har haft det bra och fötts upp på det som har funnits i skogen? Om du tittar på karaktären på vildsvinsskinka så är köttet rödare och betydligt mörare, säger Stefan. 


Stefan Perssons bästa tips för den som ska ge sig in och laga mer vilt är att först och främst skaffa sig en stektermometer. 

– Skaffa dig en stektermometer och arbeta med låga temperaturer. Testa att göra dina klassiska maträtter, som pasta bolognese, med en bas på vildsvin i stället. Då gör du precis på samma sätt som du brukar men köttet får lite av en annan karaktär. 


Dela artikeln

Journalist

Filip Beijer

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor