Google analytics – En guide

Google Analytics är ett verktyg som tillåter företag och organisationer att följa och analysera trafik på sin hemsida. Genom att använda Google Analytics kan du få en djupare förståelse för hur användarna interagerar med din hemsida, vilket kan hjälpa dig att förbättra din online-närvaro och öka försäljningen.

Så hur använder du Google Analytics? 

Först behöver du skapa ett konto och lägga till en spårningskod på din hemsida. Denna kod samlar in data om hemsidetrafiken och skickar den till Google Analytics, så att du kan se den i ditt konto.

När du har lagt till spårningskoden på din hemsida kan du börja titta på olika rapporter i Google Analytics. Du kan t.ex. se hur många besökare din hemsida har fått under en viss tidsperiod, vilka sidor som är mest populära, vilken typ av enheter som används för att besöka hemsidan och var besökarna kommer från.

Google analytics mål och händelser

En annan användbar funktion i Google Analytics är mål. Du kan ställa in mål för din hemsida, till exempel att få en viss procentandel av besökarna att göra en köp eller att få dem att prenumerera på en nyhetsbrev. När du har ställt in målen kan du följa hur bra du presterar mot dessa mål i Google Analytics-rapporterna.

Det finns många fler funktioner i Google Analytics, inklusive möjligheten att följa händelser på din hemsida (t.ex. när en användare klickar på en länk), att använda demografisk målgruppsdata och att integrera Google Analytics med andra verktyg som t.ex. Google Ads.

Sammanfattning

Om du är ny på Google Analytics kan det vara lite överväldigande att komma igång, men det finns massor av dokumentation och guider som kan hjälpa dig på vägen. Det finns även många företag och konsulter som kan hjälpa dig att integrera och använda Google Analytics på bästa sätt för att nå dina mål.

Så om du vill förbättra din online-närvaro och få en djupare förståelse för hur användarna interagerar med din hemsida, bör du definitivt ge Google Analytics en chans.