Hur påverkar marknadsföring samhället?

All reklam vi stöter på påverkar oss på något vis. Vissa kanske inte ens märker att de undermedvetet influeras, bland annat genom att välja produkter av kända personer de gillar att följa. Det är även vanligt att vi använder oss av livsstilsmärken som i mångt och mycket härstammar från effektiv marknadsföring.

I detta inlägg tittar vi närmare på hur reklam kan påverka val när vi shoppar, men också vilka konsekvenser det får i samhället.

1.     Förändrade konsumentbeteenden

Marknadsförare använder sig ofta av forskning för att upptäcka beteenden eller förändringar i olika grupper av människor. Detta kallas för ett konsumentbeteende, något som exempelvis kan upptäckas via sociala medier eller andra nätverk.

Det finns flertalet faktorer som påverkar köpbeteenden, och genom att följa dessa mönster kan ett företag identifiera vad som får en person att införskaffa en specifik vara. Här kan det handla om sociala klasser som delar intressen, rollen i familjen, motiverade beslut, eller till och med vanor.

2.     Skapandet av nya livsstilar

Kunder vill ofta känna tillhörighet till en viss grupp när de handlar klädesplagg. På grund av detta har det skapats flera olika livsstilar under de senaste åren, i synnerhet hiphoppare, skinnskallar, rockare, raggare, brats, hackare och så vidare.

På senare tid har det även tillkommit nya subgrupper som värnar mer om miljön, specifikt efter att Greta Thunberg blev ett språkrör för rörelsen. Tidigare under året blev hon till och med nominerad till Nobels fredspris vilket aldrig hade hänt om hon inte hade fått så många att intressera sig av hennes budskap.

Även om det i detta fall inte är tal om traditionell marknadsföring så hade medierna en stor inverkan på hennes klimatprotester som sedermera blev virala på nätet.

3.     Födseln av ett konsumtionssamhälle

Det är ingen hemlighet att svenskar shoppar mer än någonsin idag. Vi ligger dessutom på fjärde plats av länder där flest människor handlar via sin telefon, efter Norge, USA och Österrike. Att konsumera har i mångt och mycket påverkats av ett ökat antal reklaminlägg inom olika medier som TV, radio och internet.

Numera används också sökmotoroptimering för att matcha kundernas sökresultat med relevanta träffar. Här kan företagen driva in trafik till sina hemsidor genom att reda ut vad konsumenterna är ute efter.