Weekly News

”I Malmö gör vi det tillsammans”

Han är ansiktet utåt för en världsledande studio, placerad i den skånska myllan. Trots framgångarna slår sig inte David Polfeldt på bröstet – utan hyllar regionens attraktionskraft och de hundratals anställda som gör Massive möjligt.

”Vi måste också vara stolta över Sverige.”

Alla fördomar jag hade om spelutvecklare slås sönder så fort jag träder in i Massives lokaler mitt i centrala Malmö. Det är inte konstigt att företagets VD, David Polfeldt – som jag är här för att träffa – sa till Sydsvenskan att Massives lokaler måste vara som ett kloster. Väggarna är vitmålade och designen är lika stilren som i en high-end möbelbutik.

Massive är spelutvecklaren som med studion Ubisoft i ryggen står bakom succéspel som Assassins Creed och Far Cry. Det stora genombrottet för Massive kom med The Division, ett actionbaserat rollspel där vi får känna precis hur skört samhället kan vara


Massive har växt till ett av Malmös största företag. Ni har blivit ett märke på Malmös Skyline. Hur tror du att ni har förändrat Malmö som stad?
– Det är en svår fråga att ställa. Egentligen är det en fråga man borde ställa till Katrine Stjernfeldt Jammeh (kommunstyrelsens ordförande i Malmö red.anm), säger David. Men jag tror så här, att en bra dag är det som med Malmö FF. Som Malmöbo kan man vara stolt över vad den här staden står för, vad vi kan göra och har åstadkommit tillsammans genom åren, säger han och fortsätter:

– Det är vad jag tycker väldigt mycket om med Malmö. Det finns en känsla av att vi gör det tillsammans. MFF är hela stadens lag, trots att alla inte kan spela i A-laget. Klubben har växt fram ur stadens mylla, och jag tror att människor ser på Massive på samma sätt.

I dag har Massive 535 anställda, 40 procent av dem har en internationell bakgrund, vilket har gjort att spelstudion ofta nämns som ett lyckat integrationsprojekt. Det håller David Polfeldt med om.
– Vi har visat att det går hur bra som helst för människor från hela världen att samsas och arbeta tillsammans, oavsett religion, ursprung eller historia. Om vi kan samsas kring någonting som känns som ett värdigt mål, får det människor att komma överens och samexistera. Där tror jag att det finns en stark koppling till Malmö, eftersom vi har en ganska stor andel människor av internationell bakgrund, där är vi en föregångare.


Finns det en typisk Massiveanställd?
– Både ja och nej, svarar David. Vi är väldigt intresserade av att personalstyrkan ska bestå av så olika människor som möjligt. Det har att göra med att de spel vi gör riktar sig mot en global publik. För att lyckas med det måste vi ha en kunskapsrik personal och en bred plattform att utgå ifrån.

Det märks att David brinner för frågan när han utvecklar svaret.
– Det jobbar vi mycket med. Olika åldrar, bakgrunder och intressen. Det som måste vara en gemensam nämnare är besattheten av kvalitet. Personer som lockas hit har redan med sig en passion för kvalitet och är väldigt noggranna. Nästan pedantiska inom sitt område, oavsett om det handlar om att modellera päls, skriva kod eller att komponera musik. Det är så man får respekt av sina kollegor. Om du jobbar med audio och vi träffas i hissen, förväntar jag mig att du drivs av att göra världens bästa ljud. Det kan vi mötas i.

Med så många anställda, är det möjligt att lära känna allihop?
– Nej, tyvärr är det inte det. Jag hade länge som utmaning att jag skulle minnas namnet på alla anställda och jag klarade det väldigt länge, till 350 ungefär. Men så småningom blir det omöjligt och kanske lite orimligt att man ska känna igen varenda anställd.

Men något är speciellt med Malmö, det håller David med om. Spelentusiaster verkar samlas i regionen:
– Vi har en väldigt intressant spelutvecklarscen med 25 företag som gör den här platsen ganska unik i jämförelse med andra. Jag tror att vår framgång visar på att det är möjligt: Även före detta anställda befinner sig ju i branschen än i dag, och de driver utvecklingen vidare på annat håll. Framför allt har vi Game Assembly, en fantastisk skola som är en av världens bästa skolor för spelutbildning. De har examinerat enormt begåvade människor i över tio år.

Malmö som stad, i kombination med Sverige som land gör det lätt att locka till sig kompetenta medarbetare, menar David.
– Det här är en liten stad. Man kan cykla överallt och träffa människor man aldrig trodde man skulle träffa. Samtidigt finns det sport och kultur i världsklass. Det gör att internationella kollegor kommer hit och hittar en plats där de vill stanna och uppfostra sina barn.


David fortsätter:
– Vi måste också vara stolta över Sverige. Vi har en extremt hög livskvalitet. Jag kan bli frustrerad över missnöjesnarrativet som finns i vissa sammanhang. Det blir absurt om man jämför oss med resten av världen – det är vi inte tillräckligt tacksamma för. Jag ser det varje dag i våra internationella anställda. De ser helt andra möjligheter till ett lyckligt liv än i till exempel Ukraina eller Mexiko. Glöm inte heller någonting som är extremt viktigt för oss: Föräldraledigheten. Vi är rätt ensamma om att erbjuda den möjligheten.

David avslutar med att hylla den stora flygplatsen i området:
– Kastrup ger oss en helt annan möjlighet synas och verka internationellt. Det är lätt att ta sig till London, Paris eller Tokyo för den delen. Det är svårt att avgöra hur viktig flygplatsen är, men jag tror att Malmö utan Kastrup hade varit någonting helt annat. 

Fakta

Namn: David Polfeldt. Ålder: 51 år. Bor: Lund.

Aktuell: VD för Massive som just nu utvecklar spelversionen av filmen Avatar.

Dela artikeln

Journalist

Hans-Peter Öhman

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor