Weekly News

Under många år kämpade Landskrona med dåligt rykte. Hög arbetslöshet, dåliga skolresultat och hög kriminalitet var några faktorer som gav staden en krisstämpel. FASTIGHETER

Landskrona har blivit populärt på bostadsmarknaden

Det är inte så länge sedan Landskrona drogs med ett skamfilat rykte. I dag är det precis tvärtom. Allt fler väljer att flytta hit. Inte minst för att man får mycket för pengarna.

“Landskrona är helt klart på rätt väg och det är roligt att se att fler och fler upptäcker vilken fin liten stad det här är.”

Under många år kämpade Landskrona med dåligt rykte. Hög arbetslöshet, dåliga skolresultat och hög kriminalitet var några faktorer som gav staden en krisstämpel.

Sedan kommunens storsatsning för att komma till rätta med problemen har utvecklingen vänt i positiv riktning. Det kan Pernilla Corsing, fastighetsmäklare på Svensk Fastighetsförmedling bekräfta.
– Det har hänt väldigt mycket här under det tiotal år jag varit verksam här. I dag är Landskrona en helt annan och mycket mer attraktiv kommun att bo i. Det gäller både för barnfamiljer och för äldre. Och det märks på att allt fler byggföretag satsar på nyproduktion i staden, både när det gäller villor och radhus och bostadsrätter, säger hon.

Det finns flera olika förklaringar till Landskronas lyft under senare år. En är att staden drivit en näringslivspolitik som resulterat i ett livskraftigt näringsliv och att flera företag valt att etablera sig i kommunen.

Man har också satsats på stadens centrum. Där det tidigare var tomt och öde sjuder det nu av handel, liv och rörelse, även på kvällstid. En kraftfull satsning på stadens skolor har också vänt utvecklingen.
– Dessutom, och det är viktigt, har kommunen öppnat upp för nybyggnation på flera attraktiva lägen alldeles i närheten av hamnen och havet, förklarar Pernilla Corsing.

Att Landskronas attraktionskraft som bostadsort har ökat avspeglas också på vad det kostar att köpa en villa eller lägenhet i staden och samhällena runt omkring.
– När det tidigare var kanske inte direkt trögt men ändå tog tid att sälja, finns det nu en stor efterfrågan både på nyproduktion och på befintliga bostäder, fortsätter Pernilla Corsing. De senaste årens prisutveckling har varit mycket positiv och vi märker ingen större avmattning trots skärpta krav på högre kontantinsats och tuffare lånevillkor.

– Fortfarande är det så att man i Landskrona får mycket för pengarna och därmed en bättre livskvalitet här jämfört med Helsingborg, Malmö och Lund. Och det är något som allt fler upptäcker. Dessutom finns goda möjligheter att pendla till jobb på andra platser, både med tåg och med bil, vilket också ökar attraktionskraften.

Den positiva utvecklingen har också smittat av sig på övriga orter i kommunen som Borstahusen, Glumslöv, Häljarp och Asmundtorp.
– Framför allt Borstahusen med sitt unika läge alldeles intill Öresund och med utsikt över Ven lockar många, berättar Pernilla Corsing. Här byggs det också mycket nytt som snabbt hittar köpare som värdesätter den unika miljön i det gamla fiskeläget.

Tidigare var det de stora bolagen som Skanska, PEAB och Derome som byggde här. Men nu har flera andra, exempelvis Midroc, Emrahus och Mariastaden projekt på gång. Positivt är också att det byggs bostäder för alla, såväl unga som äldre, barnfamiljer och familjer där barnen flyttat hemifrån.

Bovieran är ett bra exempel på ett boende för 55-plusare med ett koncept som bygger på en stor gemensamt glastäckt innergård med ett behagligt klimat som vid Medelhavet, året runt.

Med en ökad inflyttning människor med högre utbildning och inkomster, ökar också kommunens skattebas.

Det i sin tur är bra för stadens utveckling och skapar möjligheter för förbättrad kommunal service och en fortsatt positiv tillväxt. Den tidigare negativa spiralen har bytts till en positiv spiral.
– Landskrona är helt klart på rätt väg och det är roligt att se att fler och fler upptäcker vilken fin liten stad det här är, säger Pernilla Corsing. 

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor