Weekly News

Flaggskeppet i satsningen blir alltså Radisson Collection, som är en samling förstklassiga hotell med unika, centrala adresser, nära olika fritidsaktiviteter. SAMHÄLLE

Radisson satsar för att bli en av världens tre ledande hotellkedjor

En av världens mest välkända hotellkedjor – Carlson Rezidor Group – byter namn. Det nya namnet blir Radisson Hotel Group, som är ett sedan länge välkänt namn för många resenärer i Sverige.

“Hela staden andas tillväxt och framtidstro.”

Radisson Hotel Group är i dag den elfte största hotellgruppen i världen, med hotell i samtliga världsdelar. Målet är att bli en av världens tre ledande kedjor i konkurrens med internationella hotellkedjor som Merriot, Hilton och Wyndam inom de närmaste åren.

Den nya hotellgruppen består av åtta varumärken med mer än 1 400 hotell som är i drift eller under utveckling i länder allt från USA och Brasilien till Frankrike, Sydafrika och Indien. I Sverige har Radisson Hotel Group i dag 16 enheter, i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Helsingborg.

Gruppens hotell omfattar allt från prisvärda budgethotell till premiumhotell som nu får namnet Radisson Collection, men också hotell med huvudsaklig inriktning på semester och avkoppling. Sammanlagt sysselsätter hotellgruppen 95 000 medarbetar runt omkring i världen.

Lanseringen av den nya identiteten ska ses som en viktig milstolpe i ett långsiktigt arbete med att omvandla företagets verksamhet.

Målsättningen är att bli förstahandsvalet för resenärer, såväl affärs- som privatresenärer, som vill bo bra och efterfrågar service. Med Radisson som gemensamt varumärke för de olika underliggande varumärkena – exempelvis Radisson Collection, Radisson Blu och Park Inn by Radisson – underlättas marknadsföringen av hela hotellkedjan. Långsiktigt ska förändringen leda till ökat mervärde för gästerna.

Flaggskeppet i satsningen blir alltså Radisson Collection, som är en samling förstklassiga hotell med unika, centrala adresser, nära olika fritidsaktiviteter.

Radisson Collection finns bland annat i Stockholm, Köpenhamn, London, Kuwait och Muscat.
– Vi är naturligtvis extra stolta över att två av Radisson Collections hotell finns i Norden, Radisson Strand i Stockholm och världens första designhotell, Radisson Collection Royal Hotel i Köpenhamn. Vår förhoppning är att våra gäster ska få en positiv vistelse som blir till ett minne för livet, säger Tom Flanagan Karttunen som är Area Senior Vice President, Norden, för Radisson Hotel Group.

Varje hotell har en känsla som är autentisk för sin stad och erbjuder det ultimata, samtida boendet samtidigt som tanken är att gästerna ska få en personlig upplevelse under sin vistelse. Det innebär inte minst satsningen på att kunna erbjuda restauranger med mat, dryck och service av toppklass, där lokala specialiteter och matupplevelser spelar en huvudroll.

Ledorden är äkthet, design och exceptionell service.

Hotellen som ingår i Radisson Collection har också en uttalad hållbarhetsfilosofi med målsättningen att minimera miljöpåverkan samtidigt som man verkar för social hållbarhet. Samma sak gäller för övriga även för samtliga hotell som också ingår i Radisson Hotel Group. En följd av förändringsarbetet är också en omprofilering av Radisson Reward, gruppens bonusprogram, som erbjuder exklusiva förmåner och erbjudanden.

Bland erbjudandena märks allt speciella medlemspriser, tillgång till exklusiva förmåner inklusive uppgradering av rum och poäng som kan lösas in mot kostnadsfri vistelse på de långt över 1 000 hotell som ingår i Radisson Hotel Group. 

Dela artikeln

Journalist

Martin Westholm

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor