Weekly News

Mikael Johansson, delägare och försäljningsansvarig på Solelgrossisten SAMHÄLLE

Solelenergi blir mer och mer populärt


Solel växer lavinartat i Sverige i dag. Både klimatdebatten, viljan att spara pengar och känslan av att vara oberoende lockar allt fler till branschen. Solelgrossisten satsar dock på en annorlunda väg. Målet är att bli installatörernas leverantör.

Ju mer våra kunder kan, desto bättre kan de hjälpa sina egna kunder.

På Solelgrossisten kan man solenergi. Företaget grundades 2013 i Simrishamn och var till en början en installationsfirma. Den fem år långa resan har tagit bolaget till ny verksamhet som renodlad grossist och i takt med ett ökat intresse från marknaden har man på kort tid vuxit till nio personer och är officiell importör av kända märken som LG, Jinko, Huawei, Kostal, Tigo, Novotegra och ESDEC. Omsättningen dubbleras varje år och just nu tar man in kapital som ska göra att man kan fortsätta sin tillväxt.
– Vår bakgrund som installationsföretag ger oss en helt annan förståelse för de som handlar av oss och deras behov. Vi vet hur produkterna ska installeras och kan ge råd och diskutera kring det, säger Mikael Johansson, delägare och försäljningsansvarig på Solelgrossisten.

Företaget sysslar bara med solel och säljer allt som behövs för att sätta upp en komplett anläggning. Den höga kunskapsnivån inom bolaget gör att man kunnat satsa på en hög supportnivå.
– Eftersom branschen är så ung ställs installatörerna ofta inför nya problem, säger Mikael. Då är det vårt jobb att guida dem så att de gör och tänker rätt.

Visionen är dock att få kunskapen att ligga så nära slutkunden som möjligt. Därför utbildar man till exempel återförsäljare och installatörer i de mjukvaror man själv använder.
– Ju mer våra kunder kan, desto bättre kan de hjälpa sina egna kunder.

Framtiden ser ljus ut för solenergi och nya produkter utvecklas hela tiden. På Solelgrossisten tror man stenhårt på solceller som fasadmaterial, då prisskillnaden hela tiden minskar jämfört med vanligt fasadmaterial och i dag är så liten som 20 procent. Med en lite högre investering initialt får man alltså en fasad som inte bara är en yta – utan som genererar energi.
– Jag tror att vi om bara något år kommer att se det som märkligt om någon bygger ett nytt hus utan att samtidigt förse det med solceller, avslutar Mikael. 

Dela artikeln

Journalist

Anna Bjärenäs

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor