European Media Partner

Allt fler svenska väljer att uppleva fjällen till fots


Trenden är tydlig och visar inga tecken på att avta. Allt fler svenskar väljer att fjällvandra på sommaren eller hösten. Att upptäcka fjällen till fots är en magisk upplevelse som både bjuder på storslagna naturupplevelser och en möjlighet att varva ner omgiven av det rogivande fjällandskapet.

”En anledning till att fjällvandring stadigt ökar i popularitet är att många människor söker den speciella gemenskap som uppstår när man vandrar tillsammans och möter andra vandrare på fjällstationer längs med vägen.” Anna Willén

Under sommarsäsongen vibrerar fjällnaturen av färger, dofter, ljud och rörelse. Porlande bäckar släcker vandrarens törst och bjuder på en stunds vila. Ljusa dagar och nätter skapar en magisk känsla och tidigt på sommaren norr om polcirkeln råder midnattssolen. Den svenska fjällkedjan bjuder på fantastiska vandringsmöjligheter. Här väntar hundratals mil med markerade vandringsleder som tar dig in i omfamnande björkskogar, upp på spektakulära toppar och längs frodiga fjällsluttningar. Friheten, naturupplevelsen, äventyret, gemenskapen eller kanske tystnaden.

Oavsett varför man väljer att fjällvandra så finns det garanterat en upplevelse som passar. Välj ett bekvämt boende som bas och gör dagsturer i eget tempo, träffa likasinnade på en guidad vandring eller gör en längre upptäcktsfärd mellan olika fjällstationer och fjällstugor.

När Svenska Turistföreningen gjorde en stor framtidsundersökning kring svenska folkets reseanledningar år 2020 visade det sig att vandring är den i särklass mest efterfrågade Sverigeaktiviteten bland turister.
– En annan trend som vi märker av är att många söker en unik reseupplevelse, man vill åka dit alla andra inte åker. När man kommer hem ska resmålet kunna fungera som ett diskussionsämne, säger Anna Willén, marknadsansvarig för STF Fjäll på Svenska Turistföreningen.

Tidigare associerade många fjällvandring med strapatser i form av långa vandringssträckor med en tung ryggsäck på ryggen, att laga mat på ett spritkök och att bo i tält utmed vandringsleden. På senare år har allt fler upptäckt att fjällvandring kan bestå av så många olika typer av upplevelser. Den som vill leva ute i vildmarken och vandra med all sin packning på ryggen kan självklart göra det, men man kan också välja at göra dagsturer och därefter återvända till en fjällstation eller ett vandrarhem på kvällen.

Efter att ha varit ute och vandrat hela dagen vill många passa på att unna sig lite lyx i form av en god trerättersmiddag med goda viner och därefter gå och lägga sig i en riktigt skön säng. Som nybörjare är det bra att ha en fjällstation som bas och göra dagsturer däromkring.
– En anledning till att fjällvandring stadigt ökar i popularitet är att många människor söker den speciella gemenskap som uppstår när man vandrar tillsammans och möter andra vandrare på fjällstationer längs med vägen. Fjällvandring är definitivt mycket mer än att bara ta sig från en punkt till en annan. Jag brukar beskriva vandringen som ett tillstånd snarare än en aktivitet. I fjällen finns det tid att lyssna, prata till punkt och att ha djupa samtal. Samtidigt som man njuter av de storslagna fjällvidderna händer även något intressant inombords när man befinner sig i fjällmiljö, säger Anna Willén.

En av Sveriges längsta och mest kända vandringsleder är Kungsleden, som är drygt 40 mil lång. Kungsleden sträcker sig genom ett varierat landskap i Lapplands fjällvärld. Leden växlar dramatiskt längs vägen mellan alpin terräng och mer låglänt i fjällbjörkskog. En vandring genom Kungsleden tar dig genom grönskande fjällhedar som fint kantas av sjöar, höga dramatiska toppar och passerar också flera små fjällbyar. Kungsleden går genom fyra nationalparker; Abisko, Stora Sjöfallet, Sarek och Pieljekaise. Att vandra på Kungsleden är en nästintill obligatorisk upplevelse för många fjällvandrare. Anna Willén tipsar fjällvandrare om att även våga göra avstickare från Kungsleden för att på så sätt kunna upptäcka fler fantastiska vandringsleder.

Fakta

Journlist: Annika Wihlborg

Dela artikeln

Journalist

Annika Wihlborg

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor